Förlust för Carat 2014: "I år vänder det"

2014 blev ännu ett förlustår för Dentsu Aegis-ägda Carat. Men nu är de tunga åren är över, enligt vd:n Nike Carlstoft.

Carat redovisar minskad omsättning för tredje året i rad, samtidigt som mediebyråmarknaden totalt växer.

Årets tapp är dock mindre än tidigare. 2012 rasade byråns omsättning med 33 procent och mellan 2013 minskade omsättningen med 21 procent jämfört med året tidigare.

2014 år backade Carat 4 procent och hamnar, enligt årsredovisningen, på en nettoomsättning på 952 miljoner kronor.

Mediebyråmarknaden totalt växte under samma period med 4 procent.

Byråintäkten, eller nettoomsättningen exklusive inköp av medieutrymme, uppgick till  53,9 miljoner kronor (58,2 miljoner).

Rörelseresultatet blev en förlust på 8,3 miljoner kronor 2014. Året innan var förlusten 4,7 miljoner kronor.

– Vi hade under året fortfarande en stor kostnadspost på grund av den stora omstrukturering som vi har gått igenom, säger Carats vd Nike Carlstoft till Dagens Media.

– Siffrorna ser tråkiga ut men följer den förändringsplan vi satte förra året, vi visste att det skulle ta tid att genomföra vändningen, fortsätter hon.

Nu är de största förändringarna genomförda, och enligt Nike Carlstoft kommer Carat att redovisa ett positivt resultat i år.

– Jag är väldigt glad över det som pågår i byrån just nu och den positiva effekter vi ser efter den förändringsresa som vi har gjort. Nu växer vi och tar marknadsandelar igen, säger hon.

LÄS ÄVEN:

Publicerad 2015-08-12 10.40Uppdaterad 2015-12-06 11.54

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: