Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Fördel Carat i Region Skånes upphandling

Nowa och Promedia överprövade Region Skånes mediebyråupphandling. Men mycket talar för att Carat får uppdraget.

Martin Schori


Publicerad: 21 December 2010, 05:25
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:27

Ämnen i artikeln:

PromediaNowaCarat

Tre byråer lämnade anbud till Region Skåne, ett uppdrag som ligger på runt 500 000 kronor i arvode.

Promedia gav det lägsta anbudet gällande pris, på knappt 320 000 kronor. För samma jobb ville Nowa ha 505 900 kronor medan Carat angav ett pris på 445 150 kronor.

Region Skåne ansåg dock att Carat klarade de andra kriterierna bäst – och gav byrån kontot.

Men både Promedla och Nowa begärde en överprövning. Enligt Anders Wallqvist, vd på Nowa, vände sig hans byrå mot att Carat utgick från en budget med förhandlade rabatter, vilket inte var tillåtet, enligt riktlinjerna från Region Skåne.

– Jag tyckte Carats förslag var välskrivet men man får en helt annat räckvidd om man kan räkna på vilka priser man kan förhandla ned medierna till, säger han.

Promedia ska, enligt dagensmedia.ses källor, ha fått beskedet att överprövningen inte godkändes. Anders Wallqvist säger att han inte hört någonting från Region Skåne.

Upphandlingen gäller medieval, strategier och bokning av annonser som ligger utanför större kampanjer. Uppdraget omfattar alla Region Skånes förvaltningar, inklusive Skånetrafiken.

Dagensmedia.se har sökt ansvariga på Region Skåne.

Ämnen i artikeln:

PromediaNowaCarat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.