Byråer
För tidigt att andas ut
Publicerad: 24 augusti 2010, 08:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42
Reklamköpen ökade första halvåret 2010. "Men vi jämför oss med dåliga siffror", säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.
MS
Martin Schori
Reklaminvesteringarna förmedlade av Sveriges Mediebyråers medlemmar uppgick till knappt 6 miljarder kronor under 2010. Det motsvarar en ökning på 13 procent jämfört med samma period 2009.
– I början drevs uppgången av ett uppdämpt behov, eftersom vi legat på så små nivåer. Nu har det gått lite längre, annnsörerna har nog sett att investeringarna ger avkastning. Jämför vi med den oro som börsen känner för konjukturen så har den har inte slagit mot reklaminvesteringarna, säger Staffan Slörner.
Men samtidigt ska man komma ihåg att 2009 var ett extremt år, då reklaminvesteringarnas rasade med 17 procent.
Marknaden är fortfarande långt ifrån 2008:s nivåer, då reklamköpen via mediebyråer uppgick till 6,4 miljarder under det första halvåret. Istället ligger man just nu på ungefär samma siffra som man gjorde 2007 (då den var 5,9 miljarder).
– Så är det, det är ingen som har tappat huvet. Vi jämför oss med dåliga siffror, säger Staffan Slörner.
Dessutom har den starka våren för tv-mediet drivit på investeringarna via mediebyråerna, då de flesta tv-köpen går genom branschorganisationens medlemmar. Samtidigt har sommaren bjudit på reklamfester som prinsessbröllopet och fotbolls-VM.
Styrkeförhållandena mellan de olika medierna har, naturligtvis, också förändrats.
Första halvåret 2007 köpte svenska annonsörer utrymme för 634 miljoner kronor på nätet. I år har den siffran växt till nästan 850 miljoner. Investeringarna i dagspress storstad har under samma period sjunkit från 1,1 miljarder till 850 miljoner medan siffran för tv är ungefär lika stor (runt 2,2 miljarder).
– Det sker en förflyttning, men man vet inte om det håller i sig. Nu är det val också, till exempel kommer utomhus nog att glida upp som en av vinnarna, säger Staffan Slörner.