Folkoperan väljer Ingo

2016-12-14 08:54  
Fr vänster: Marie Klinte Projektledare, Elinor Wolgers Kommunikationschef Folkoperan, Max Hultberg AD, Julia Blomqvist Planner, Kersin Engberg Head of art, Maria Dubeck Final Art, Björn Ståhl ECD, Mia Melani Produktionsledare, Josefin Richards CD.

Folkoperan har sedan samarbetet med reklambyrån Lowe Brindfors inte riktigt hittat rätt. Nu hoppas Elenor Wolgers, marknadschef på Folkoperan, att Ingo kan leda operan rätt. "Nu vill vi jobba med ambitiösa kvinnor".

Under ledning av kommunikationschefen Elenor Wolgers har Folkoperan rott hem guldägg, flera silverägg och internationella reklampriser. Nu väljer Folkoperan Ingo som ny reklambyrå.

Lowe Brindfors har varit Folkoperans reklambyrå under en längre tid, från 1997 och 2012.

– Vi har inte riktigt hittat rätt efter vår tid med Lowe Brindfors. Det har varit fantastiska byråer vi har jobbat med men något har saknats. Vi har jobbat ganska mycket med unga ambitiösa män, men nu vill vi jobba med ambitiösa kvinnor och förutom kreativ höjd är det precis vad Ingo kan ge oss, säger Elenor Wolgers, i en kommentar.

2014 bytte Folkoperan byrå till Scholz & Friends. Den sista kampanjen som togs fram tillsammans med byrån väckte stor uppmärksamhet. Reklamfilmen plockades bort från Facebook för att den var för naken.

Samarbetet varade i 18 månader, efter det valde Folkoperan DDB Stockholm istället och nu går turen över till Ingo.

Eftersom att majoriteten av Folkoperans besökare är kvinnor, har man aktivt sökt en reklambyrå med framgångsrika kvinnliga kreatörer för att underlätta förståelsen för den målgruppen.

Ingos ECD, Björn Ståhl, har tidigare jobbat med Folkoperan på Lowe Brindfors. 1997 tog han fram en prisbelönt kampanj där operasångare sjöng duett i biosalonger mot filmen på duken.

Under den senare delen av 1990-talet har Björn Ståhl och Elenor Wolgers gjort flera kampanjer tillsammans.

Även Marie Klinte, projektledare på Ingo, har tidigare gjort flera uppmärksammade kampanjer för Folkoperan i mitten av 2000-talet när hon var på Brindfors.

– Folkoperan har alltid en speciell plats i mitt hjärta, så när Elenor hörde av sig efter så många år fanns det inget att fundera över. Nu hoppas jag naturligtvis på en ny lång framgångsrik tid tillsammans och lämnar med varm hand över detta till Marie Klinte och min CD kollega här på Ingo, Josefine Richards, säger Björn Ståhl i en kommentar.

Den första kampanjen syns den 15 februari i samband med premiären av uppsättningen "Förklädd gud".

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt