Få hela storyn
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 22 juni 2015, 06:35
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57
Ingo och Forsman & Bodenfors kan vinna pris i kategorin som belönar mätbara effekter.
De senaste två åren har inga svenska byråer varit nominerade i kategorin Creative Effectiveness, som belönar mätbara effekter. Men i år har Sverige två nomineringar.
Ingo kan vinna pris för sin uppmärksammade kampanj "Dill" för Lidl. Också Forsman & Bodenfors kan vinna pris, för fjolårets stora vinnare "Live Test Series" för Volvo Trucks.
I Creative Effectiveness tävlar alla mediekanaler mot varandra, utan underkategorier. Speciellt för den kategorin är också att man kan tävla med kampanjer som tidigare nominerats eller vunnit pris, de senaste tre åren. Både "Dill" och "Live Test Series" vann nämligen pris under Cannes Lions förra året.
Creative Effectiveness är också den kategori som ökat mest i år. Jämfört med förra året har det kommit in dubbelt så många bidrag.
Totalt är 27 bidrag nominerade i Creative Effectiveness.
Samtliga svenska nomineringar
Ingo "Dill" Lidl
Forsman & Bodenfors "Live Test Series" Volvo Trucks
LÄS ÄVEN:
Ylva Larsson