Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Byråer

Fem brons till Sverige

Bild 1/5  Sandra Planeta, ordförande i Cannes Lions designjury och grundare av Planeta Design.

CANNES LIONS 2017. De svenska byråerna adderar ytterligare fem brons till vinnarlistan.


Publicerad 2017-06-21 19:00

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Det är i kategorierna Entertainment, Entertainment for Music, Media och Design som Sverige kan stoltsera med ytterligare bronslejon.

Två av bronsen går till ANR BBDO och Ajax-kampanjen ”Clean Tiles” – båda i kategorin Media.

Garbergs vinner ett brons för Pride-kampanjen ”Los Santos Pride” i kategorin Entertainment, medan Sony Music tar hem ett brons för Kents begravningsmusik i kategorin Entertainment for Music.

I Design får Bedow utdelning för sin nominering för Terri Timelys logoty, som alltså också belönas med ett brons.

– Det var ett bidrag som uppskattades av juryn, man tyckte att det var smart eftersom det också hade en animerad komponent – designen var lekfull men konventionell och perfekt för varumärket och deras affär. Men vi var överens om bronset, säger juryordföranden Sandra Planeta, grundare av och cd på Planeta Design.

Konkurrensen var väldigt hård i vissa underkategorier, berättar Sandra Planeta, men i andra – som förpackningsdesign – var motståndet svagare.

Sandra Planeta tycker att svenska designbyråer borde skicka in fler bidrag.

– Vi i Sverige är väldigt starka digitalt, i förpackningsdesign och inom retail, så jag blev förvånad över att bara se två svenska bidrag på shortlist.

Hon tycker att design de senaste åren har utvecklats från att mer eller mindre vara en accessoar till reklam, till att design genomsyrar de flesta kategorier.

– Vi ser många andra delar av vår industri som sätter design i framkant och använder designlösningar för att få fram sitt budskap och väcka känslor.

Grand Prix i Design går till det thailändska bidraget ”The Unusual Football Field” av AP Thailand och CJ Worx. Det är Thailands allra första Grand Prix någonsin.

I Media står R/GA bakom det Grand Prix-vinnande bidraget ”Innovating Saving” för e-handlaren Jet.com, medan Grand Prix i Product Design går till Grey Colombias ”Payphone Bank” för Tigo-Une.

Grand Prix i Entertainment går till spanska MRM/McCann och kampanjen ”Beyond money” för Santander. I Entertainment for Music går Grand Prix till amerikanska byrån Johannes Leonardo med ”Original is Never Finished” för Adidas.

De svenska bronsen

MEDIA

”Ajax – Clean Tiles”/ Ajax/ ANR BBDO (2 brons)

DESIGN

“Terri Timely Logotype”/ Terri Timely/ Bedow

ENTERTAINMENT

“Los Santos Pride”/ Stockholm Pride/ Garbergs

ENTERTAINMENT FOR MUSIC

”Funeral for Kent”/ Sony Music/ Sony Music Entertainment (Bud Fox Kent/Indio/B-Reel/Grandins Flying Circus/United Stage Artist)

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.