Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Felicia Margineanu startar normkreativ byrå

Byrån Margineanu Agency ska utmana rådande ideal och stereotyper. "Normkreativ kunskap är jätteviktig att applicera i reklambranschen", säger byråchefen Ann Kjellgren, till Dagens Media.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 22 Augusti 2017, 08:14
Uppdaterad: 22 Augusti 2017, 08:18

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Ann Kjellgren och Felicia Margineanu. Foto: Press

Felicia Margineanu, grundare av Ohsnap! Sweden, tar klivet in i reklam- och mediebranschen med nya bolaget Margineanu Agency. Ohsnap! arbetar sedan tidigare med att utbilda unga tjejer i normkreativt foto, det här blir nästa steg i Felcia Margineanus verksamheten.

Byrån ska jobba med att skapa förändring i branschen kring skönhetsideal och stereotypa könsroller. Agenturen har redan nu inlett ett samarbete med influencer marketing byrån Adviral Media.

I dag består ledningen av grundaren Felicia Margineanu, byråchefen Ann Kjellgren, strateg April Wickström och filmproducent Tania Marti.

Byrån erbjuder spetskompetens inom de tre kärnfrågorna jämlikhet, jämställdhet och mångfald.

– Väldigt mycket av det innehåll vi möter i sociala medier i dag är kommersiella budskap och vi ser att den normkreativa kunskapen är jätteviktig att även applicera i reklambranschen, säger Ann Kjellgren, till Dagens Media.

Fokus för verksamheten är bild och rörligt innehåll samt expertis.

– Varumärken kan anlita oss som konsulter för att exempelvis lägga upp en strategi för hur man ska arbeta med bilder utifrån jämställdhet, mångfald, och jämlikhet.

Varför behövs den här typen av byrå?

– En anledning som vi utgår ifrån är att den psykiska ohälsan ökar. Det finns forskningsbevis på hur mycket bilder och intryck påverkar identitesskapande, självkänsla och hur vi uppfattar omvärlden. I dag är verkligheten lika mycket på nätet som i verkligheten. Därför ser vi ett behov från varumärken att prata med sin målgrupp på ett genuint sätt. Men också för att målgruppen förtjänar att bli tilltalade på ett bra sätt.

Felicia Margineanu är, förutom entreprenör, även fotograf och talare, bland annat på TEDx Talk. Hon har även skapat debatt genom kampanjer så som #Förortenimedia och Imperfectly Perfect. 2017 utsågs hon till Sveries 101 Supertalanger av Veckans Affärer.

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.