Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Byråer

”Fearless Girl” sopar banan i Cannes

Bronsstatyn "Fearless Girl" av konstnären Kristen Visbal.

CANNES LIONS 2017. Kampanjen ”Fearless Girl” tar hem inte mindre än tre Grand Prix.


Publicerad 2017-06-19 19:00

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Efter att vinnarna presenterats i fem kategorier står det klart att ”Fearless Girl” är årets stora vinnare.

Kampanjen har hittills kammat hem hela tre Grand Prix – i kategorierna PR, Outdoor och Glass.

Bakom kampanjen står McCann New York och kunden är fondförvaltningsbolaget State Street Global Advisors. Syftet är att marknadsföra en av bolagets indexfonder, som består av aktier i företag som har en hög andel kvinnor på ledande positioner.

Resultatet blev den numera välkända bronsstatyn ”Fearless Girl” – placerad bara några få meter framför den ikoniska ”Charging Bull” vid Wall Street – vilket gör att flickan ser ut att orädd stirra tjuren i ögonen. Plaketten vid statyn lyder: "Know the power of women in leadership. SHE makes a difference”, vilket även refererar till indexfondens namn på Nasdaq.

Kampanjen ledde bland annat till att indexfonden ökade med 374 procent.

– Kampanjen är ett perfekt exempel på att göra något bra, samtidigt som man gör gott, sade Karen van Bergen, ordförande i PR-juryn vid dagens presskonferens.

Bronsstatyn ”Fearless Girl” är gjord av konstnären Kristen Visbal.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.