Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Fått in flera nya kunder"

Publicerad: 15 Augusti 2012, 10:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

Reklambyrån Hilanders bokslut för 2011 visar på dystra siffror. Nu talar företagets vd Peter Füle ut om bokslutet – och byråns nya kunder.


Ämnen i artikeln:

IntellectaHilanders

Dagensmedia.se har tidigare skrivit om att Intellecta-ägda byrån Hilanders minskade byråintäkten och gjorde en rörelseförlust 2011.

Rörelseresultatet hamnade på -15,2 miljoner kronor och byråintäkten minskade från 28,4 miljoner kronor 2010 till 24,1 miljoner kronor 2011.

Enligt byråns vd, Peter Füle, beror detta dels på de omorganiseringar som Hilanders gick igenom för att effektivisera verksamheten. Bland annat valde byrån att varsla personal.

– Vi hade flera stora kunder som bromsade in under förra året. Sedan har byrån brottats med negativa resultat under flera år, så vi valde att omorganisera och säga upp personal, sedan flyttade vi både Stockholmskontoret och Malmökontoret. Alla dessa kostnader för omstruktureringen valde vi att ta förra året, säger han till dagensmedia.se.

Peter Füle tror dock att byrån kommer att kunna vända den negativa trenden i år.

– Vi har fått in flera nya kunder under slutet av förra året och i år, så det har gått bra, säger han.

Bland annat har byrån fått in kontrakt med gas- och oljeleverantören Total.

Hur har ekonomin sett ut under första halvåret 2012?

– Vi ingår ju i Intellecta och företaget är inne i en tyst period, så jag kan inte säga så mycket mer än det här.

Ni var ju tvungna att varsla i höstas, hur har detta påverkat organisationen?

– Det har inte varit roligt för någon, men vi har kommit ur det på ett bra sätt. Vi har lyckats få ny energi och har ett bra gäng.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IntellectaHilanders

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.