"Fantastiskt!"

2009-06-24 19:54 Fredrik Svedjetun  

De svenska byråerna vann tio Lejon när priserna i Cyber-kategorin delades ut på onsdagskvällen. Jurymedlemmen Fredrik Jansson är en av dem som har anledning att fira.

18 nomineringar i Cyber-kategorin i Cannes Lions resulterade i 10 lejon för de svenska byråerna.

– Med tanke på hur litet Sverige är så är det fantastiskt. Det är mycket USA och Storbritannien, och sedan dyker Sverige upp på ett antal ställen i vinnarlistan, säger Fredrik Jansson, som sitter i juryn.

Åkestam Holst fick den finaste utmärkelsen bland svenskarna, ett guldlejon för Posten-kampanjen "Stefan the swopper", som också vann ett Guldägg tidigare i år.

Byrån Daddy, som numera ingår i Crispin, Porter + Bogusky, vann två silver och ett brons. Silver för Heinz-kampanjen "Talk to the plant" och för "Tågflyget" för SAS. Bronset får byrån för kampanjen "The little send guide" för Posten.

Forsman & Bodenfors vann tre lejon, två silver och ett brons. Ett silver får byrån för kampanjen The Radio Matcher för Sveriges Radio, och det andra silvret går till Forsman & Bodenfors arbete med den egna sajten. Bronset får byrån för "Come into the closet"-kampanjen för Ikea.

Övriga vinnare:

Silver till King för The Eco Dance för kunden Ica. Brons till DDB Stockholms "The Jazz calculator" (Volkswagen), och till Great Works för "In an absolut world" (Absolut).

Fredrik Jansson på frågan om vad som kännetecknar de svenska digitala kampanjerna:

– Man kan se kulturella skillnader. I Japan är allt så vackert, de gör extremt vackra sajter som nästan är som installationer eller konstverk. I USA är det mesta mer eller mindre filmbaserat. I Sverige tar vi det bästa av de två världarna, vi gör supersnygga och bra producerad sajter som också innehåller bra idéer.

På Forsman & Bodenfors är glädjen stor över de tre lejonen, även om det inte blev något grand prix eller guld.

– Det är fantastiskt bra. Tre lejon måste man vara överlycklig för, det är så svårt att få ett lejon i den här konkurrensen, så det är en extrem ära.

Fredrik Jansson betonar att ytterligare två vinnarbidrag har tagits fram med hjälp av svenskar. "Hotel 626" för kunden Doritos har Goodby Silverstein & Partners producerat med hjälp av B-Reel och Axe-kampanjen "100 girls" av BH New York har tagits fram med hjälp av bröderna Calle och Pelle Sjönell.

– Jag skulle räkna de här som svenska jobb, säger Fredrik Jansson.

Doritos "Hotel 626" var tippat att ta hem ett grand prix, den finaste utmärkelsen. Men bidraget föll på mållinjen.

– Vi älskar "Hotel 626" och det kom väldigt nära, säger juryordföranden Lars Bastholm.

I stället utdelades tre grand prix – till storvinnaren "The best job in the world" av Cumminsnitro, till Fiats Eco:drive av AKQA London, och lanseringen av filmen "The dark knight" av 42 Entertainment.

Se hela vinnarlistan här till höger.

Relaterade dokument

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt