Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Fanny Svensson representerar Sverige i Cannes

Publicerad: 30 April 2016, 08:00
Uppdaterad: 2 Maj 2016, 06:34

LÖRDAGSINTERVJUN. Fanny Svensson är Gävletjejen som tredje året på gymnasiet upptäckte yrket copywriter. Idag har hon jobbat 2,5 år på Saatchi & Saatchi i Stockholm och kan titulera sig dubbel Young Lions-vinnare.


Ämnen i artikeln:

Young LionsSaatchi Saatchi

Uppvuxen i Gävle med ett intresse för journalistik och reklam. Drömmen hade alltid varit att jobba som journalist, men tredje året på gymnasiet upptäckte Fanny yrket copywriter. Efter en snabb googling visste hon att det var det här hon ville jobba med.

Efter utbildningen på Berghs fick hon jobb på byrån Saatchi & Saatchi i Stockholm.

– Jag gillade Saatchi och fick en positiv bild första gången jag klev innanför dörren. De sökte en copywriter och jag fick jobbet. Här på Saatchi har jag jobbat mycket med Gainomax enda sedan starten. Vi (Fanny och kollegan Alex) fick tidigt jobba med egna kunder och har gradvis fått mer och mer ansvar. Saatchi ger unga kreatörer väldigt mycket ansvar och man växer snabbt här, säger Fanny Svensson.

I Young Lions tävlar man i team om två personer. Kategorierna är PR, Design och Cyber. Uppgiften är att ta fram ett bidrag efter en given brief från en organisation. För att tävla i Young Lions krävs det att du är 30 år eller yngre och jobbar på en byrå. Vinnarna får förutom äran, chansen att representera Sverige i Young Lions internationella tävling i Cannes.

Fanny vann förra året den prestigefyllda tävlingen tillsammans med hennes kollega Alexander Rehnby, och fick representera Sverige i Cannes.

Inför årets tävling var hon och Alexander hoppfulla om att återigen vinna, och sagt och gjort, Fanny och Alexander vann för andra året i rad tävlingen med sitt bidrag "Klimatet". En påhittat instagramkonto för organisationen Fältbiologerna.

– Det känns fantastiskt roligt. En sjukt rolig brief och kund. Vi gjorde en idé som vi tycket mycket om själva. Man har ju en vecka på sig att göra arbetet och det här är ju ett jobb man gör utöver sina andra arbetsuppgifter så vi bestämde snabbt upplägget, säger Fanny Svensson.

Hur kom ni på idéen till Klimatet?

- Vi valde att fokusera klimatet eftersom det alltid är aktuellt och en fråga som många människor har en relation till. Vi visste först inte vad Fältbiologerna var för något, utan trodde att det var ett yrke.  Därför ville vi hitta ett sätt att snabbt ge en bild av vilka de är och fastande för deras roliga och ungdomliga sätt att kommunicera på.

Fanny och Alexanders bidrag "Klimatet" var mycket omtyckt av Young Lions jury och motiveringen löd: " Det här teamet är riktigt värdiga vinnare i kategori Cyber. Inte nog med att idén är smart, vi låter klimatet prata själv till oss via sociala medier. Men det svåra är att hitta en kontext där vi bryr oss om klimatet. Genvägen genom Sveriges största besatthet, vädret, är genial. Svenskarna pratar om och tänker på vädret hela året runt på dygnets alla timmar. Dessutom så var tonen klockren, lite retsam men med stort allvar bakom.Vi känner oss trygga att Fanny Svensson och Alexander Rehnby från Saatchi Saatchi kommer representera med sin bevisade skicklighet i idéhöjd och hantverk. "

– Jag tror att juryn tyckte vi hittade ett bra sätt att visa Fältbiologernas vurmande för naturen samtidigt som vi kunde lyfta deras engagemang i miljödebatten. Vi ville som sagt ge en förståelse för vad Fältbiologerna egentligen är och jag tycker vi hittade ett bra sätt att förklara deras verksamhet, säger Fanny Svensson.

Nu väntar Cannes för Fanny och Alexander, men Fanny är inte nervös över chansen att representera Sverige.

– Vi vann ju också förra året så vi vet hur det kommer vara. Det var verkligen superroligt förra året och man lär sig sjukt mycket. Sen är det såklart roligt att få tävla för Sverige. Det är ju inte bara tävlingen heller utan det är ett gäng inspirerande events och föreläsningar man kan gå på.

Vad gör du om tio år? Är du kvar på Saatchi & Saatchi?

– Man kan ju hoppas det. Jag trivs verkligen i reklambranschen och att jobba som copywriter. Jag vill göra bättre och bättre saker och göra jobb som jag är stolt över. En drömkund att jobba med är RFSU.

Vad ska du göra i helgen?

– I helgen ska jag åka till Gräsö och måla hus.

Lyssna på Fannys spellista här!

 

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Young LionsSaatchi Saatchi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.