Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Family Business och Satumaa slås ihop

Publicerad: 5 Mars 2015, 09:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:11

För att kunna erbjuda en större bredd och slåss mot de amerikanska nätverken går Family Business och Satumaa ihop. Nu bildar de en gemensam reklambyrå.


Ämnen i artikeln:

Family Business

Reklambyrån Family Business går ihop med den finska byrån Satumaa. Marko Edfeldt, tidigare vd för Satumaa, blir vd för det nya bolaget och Mårten Knutsson, tidigare vd för Family Business, blir kreativ ledare för den nya byrån Satumaa Family Business.

– Satumaa har mycket edge i sin digitala kreativitet och vi på Family Business har kört mycket retail, så vi har samarbetat med olika projekt tidigare. Det känns superbra att vi har gått ihop, vi kompletterar varandra bra, säger Mårten Knutsson, kreativ ledare för Satumaa Family Business, till Dagens Media.

Den nya byrån kommer att ha kontor i Helsingfors, Stockholm, Tallinn och Åbo.

– Det är en väldigt stor skillnad. På min gamla byrå var vi runt 20 personer i Stockholm och nu blir vi runt 75 stycken, säger Mårten Knutsson.

För ett år sedan gick den svenska byrån Perfect Fools ihop med den finska byrån Hasan & Partners. Mårten Knutsson tror att sammanslagningar över landsgränserna är något reklamvärlden kommer att få ser mer av.

– Många reklamköpare efterfrågar ett nordiskt erbjudande och jag tror att det ibland kan behövas sammanslagningar för att verkligen lyckas med det. Jag har även märkt att fler och fler kunder efterfrågar stora, kraftfulla arbetsgrupper, säger Mårten Knutsson och fortsätter:

– Om fler oberoende byråer går ihop och blir större så för de amerikanska nätverken mycket svårare att etablera sig i Norden.

Satumaa Family Business sex största kunder i dag är L´Oreal Norden, Telia Sonera Finland, Absolut Vodka, Carslberg Sverige, Hessburger Finland och Neste Oil.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Family Business

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.