Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Facebooks nakencensur blev vinstlott för Folkoperan

Publicerad: 4 September 2015, 12:01
Uppdaterad: 9 Mars 2016, 08:32

Folkoperans film var för naken för Facebook. Nu berättar byrån Scholtz & Friends om pr-arbetet bakom.


Ämnen i artikeln:

Scholz Friends

Som sista uppdrag för Folkoperan efter ett 18 månader långt samarbete, skulle Scholtz & Friends marknadsföra föreställningen La Traviata. Med en begränsad budget ville byrån skapa så mycket uppmärksamhet som möjligt åt operan. Lösningen blev en reklamfilm – en trailer – att sprida i sociala medier, något som Folkoperan aldrig tidigare gjort.

– De här föreställningarna är väldigt visuella så att fånga den i en bild är naturligtvis svårt. Varför inte göra en trailer, motsvarande TV kanalerna? Vi visste att det skulle vara mycket naket och misstänkte att Facebook skulle stoppa den, säger Johan Welander, projektledare och kundansvarig på Scholtz & Friend.

Filmen stoppades mycket riktigt av Facebook, vilket Dagens Media tidigare rapporterat om. Det i sin tur fick stor spridning i media.

– Det finns något roligt med den lilla kulturaktören som blir stoppad av stora Facebook. Det är långt mellan Hornsgatan och Kalifornien. Vår grundtanke var förstås att sprida filmen som ju visar en seriös föreställning. Vi har inte gjort en film om nakna människor, sen att det är naket gör att det per automatik blir laddat i vissa läger, men vi visste att om vi får problem att ladda upp den så är det för Folkoperans del bra ändå. Pr-mässigt har vi fått en del genomslag.

Vad har varit den största utmaningen i ert arbete med Folkoperan?

– Det finns flera. Dels handlar det om att vi ska kommunicera en föreställning som i sig har ett budskap, en regissör som tolkar den och har sina sina avsikter samtidigt som vi vill kommunicera att det är Folkoperan som sätter upp den. Och sälja biljetter. Det är många lager. Den  traditionella uppdragsgivaren med sin brief är på ett sätt lite mer endimensionell. Lite färre lager. Däri ligger en ganska stor utmaning.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Scholz Friends

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.