Facebooks nakencensur blev vinstlott för Folkoperan

2015-09-04 14:01 Ylva Larsson  

Folkoperans film var för naken för Facebook. Nu berättar byrån Scholtz & Friends om pr-arbetet bakom.

Som sista uppdrag för Folkoperan efter ett 18 månader långt samarbete, skulle Scholtz & Friends marknadsföra föreställningen La Traviata. Med en begränsad budget ville byrån skapa så mycket uppmärksamhet som möjligt åt operan. Lösningen blev en reklamfilm – en trailer – att sprida i sociala medier, något som Folkoperan aldrig tidigare gjort.

– De här föreställningarna är väldigt visuella så att fånga den i en bild är naturligtvis svårt. Varför inte göra en trailer, motsvarande TV kanalerna? Vi visste att det skulle vara mycket naket och misstänkte att Facebook skulle stoppa den, säger Johan Welander, projektledare och kundansvarig på Scholtz & Friend.

Filmen stoppades mycket riktigt av Facebook, vilket Dagens Media tidigare rapporterat om. Det i sin tur fick stor spridning i media.

– Det finns något roligt med den lilla kulturaktören som blir stoppad av stora Facebook. Det är långt mellan Hornsgatan och Kalifornien. Vår grundtanke var förstås att sprida filmen som ju visar en seriös föreställning. Vi har inte gjort en film om nakna människor, sen att det är naket gör att det per automatik blir laddat i vissa läger, men vi visste att om vi får problem att ladda upp den så är det för Folkoperans del bra ändå. Pr-mässigt har vi fått en del genomslag.

Vad har varit den största utmaningen i ert arbete med Folkoperan?

– Det finns flera. Dels handlar det om att vi ska kommunicera en föreställning som i sig har ett budskap, en regissör som tolkar den och har sina sina avsikter samtidigt som vi vill kommunicera att det är Folkoperan som sätter upp den. Och sälja biljetter. Det är många lager. Den  traditionella uppdragsgivaren med sin brief är på ett sätt lite mer endimensionell. Lite färre lager. Däri ligger en ganska stor utmaning.

LÄS OCKSÅ: Folkoperans film för naken för Facebook

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt