Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

F&B: ”Vi vill ta nästa steg”

Publicerad: 16 Maj 2011, 04:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:10

Efter internationella framgångar och storvinst i New York Festivals. Nu vill Forsman & Bodenfors på allvar ta upp kampen om de internationella kunderna.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmNew York FestivalsÅkestam HolstPrime PRJung von MattForsman Bodenfors

Dagensmedia.se berättade tidigare om Åkestam Holsts dubbla guld i den internationella reklamtävlingen New York Festivals. Åkestam holst uppgavs ”dominera” bland de svenska byråerna.

Men även Forsman & Bodenfors vann stort i tävlingen, något som inte framgick av New York Festivals vinnarsajt vid tidpunkten för dagensmedia.ses publicering. Även Jung von Matt, Prime och Saatchi & Saatchi saknades i sammanställningen över vinnarna, vilket dagensmedia.se beklagar.

Filip Nilsson, kreativ chef på Forsman & Bodenfors, kan glädja sig åt två guld, två silver och tre brons från New York Festivals.

– Det är jätteviktigt för oss, säger han och fortsätter:

– Ett mål för oss är att, så ofta det går, spela i någon slags världselit. Vi vill bevisa att det går att bygga en byrå med svensk bas som spelar på den nivån.

Forsman & Bodenfors har skördat stora internationella framgångar under den senaste tiden. Bland annat toppade byrån Gunn Reports lista över de mest prisade digitala byråerna i världen.

– De senaste åren har vi haft ett otroligt flyt. Jag kände en viss press i år för att följa upp fjiolårets framgångar.

– Men i år har vi en större bredd i det som vinner. Det är inte bara en grej som är framgångsrik.

Dock har Forsman & Bodenfors – med undantag för Reebok som lagt ett globalt uppdrag hos byrån – haft svårt att omsätta internationella tävlingsframgångar i internationella konton. En situation som delas med andra svenska byråer.

– För oss är det nästa utmaning, och vi vill ta nästa steg. Vi har inte lyckats med det ännu.

– Idag är vi ett väldigt starkt varumärke på byråsidan, där möts vi med stor respekt runt om i världen. Men det är inte samma sak som att kunderna vet vilka vi är. Där börjar det dock bubbla. Reebok är ett exempel på ett stort internationellt varumärke som tar sig till Sverige och tycker att det är värt det. Vårt mål är att fler ska känna så.

Vad har ni annars på gång?

– Vi tycker själva att vi är inne i en rolig period där det kommer ut mycket bra grejer. Vi börjar också få kapacitet att titta på något nytt uppdrag, det skulle vara kul om vi lyckas hitta ett nytt spännande svenskt uppdrag.

Alla svenska vinnare

Här är – enligt New York Festivals vinnarsajt – de svenska vinnarna i New York Festivals 2011.

GULD

Company: Forsman & Bodenfors

Award: Gold World Medal

Brand: IKEA

Title: Homemade is best

Competition: DESIGN: Company Identity 

Category: Catalogue/Brochure/Pamphle

Company: Forsman & Bodenfors

Award: Gold World Medal

Brand: Sveriges Radio

Title: Dear Steve Jobs

Competition: PUBLIC RELATION/BRAND COMMUNICATIONS: Product and Services Consumer

Category: Media/Entertainment

Company: ÅKESTAM HOLST

Award: Gold World Medal

Brand: Pause Home Entertainment

Title: The Human Jukebox

Competition: PUBLIC RELATION/BRAND COMMUNICATIONS: Product and Services Consumer

Category: Retail

Company: ÅKESTAM HOLST

Award: Gold World Medal

Brand: Pause Home Entertainment

Title: The Human Jukebox

Competition: Best Use of Medium/Microsite

Category: Art & Technique + Technology

SILVER

Company: DDB STOCKHOLM

Award: Silver World Medal

Brand: Volkswagen / Blue Technologies

Title: Speed Camera Lottery

Country: Sweden

Competition: OUTDOOR/POSTERS: Product & Service

Category: Automobiles

Company: Forsman & Bodenfors

Award: Silver World Medal

Brand: IKEA

Title: Homemade is best

Competition: AVANT-GARDE: Special Categories

Category: Innovative Use of Media

Company: Forsman & Bodenfors

Award: Silver World Medal

Brand: IKEA

Title: Homemade is best

Competition: AVANT-GARDE: Special Categories

Category: Mixed Media Campaigns

Company: Jung von Matt

Award: Silver World Medal

Brand: MINI/BMW

Title: MINI Getaway Stockholm

Competition: DIGITAL & INTERACTIVE: Online Advertising Product & Service

Category: Automobiles

Company: ÅKESTAM HOLST

Award: Silver World Medal

Brand: The Swedish Post

Title: Living Christmas Cards

Competition: ART/TECHNIQUE: Interactive 

Category: Rich Media

Company: ÅKESTAM HOLST

Award: Silver World Medal

Brand: Save the Children

Title: Picture Protect

Competition: ART/TECHNIQUE: Technology 

Category: Search Marketing Strategy

Company: ÅKESTAM HOLST

Award: Silver World Medal

Brand: Pause Home Entertainment

Title: The Human Jukebox

Competition: MARKETING EFFECTIVENESS: Use of Discipline

Category: Low Budget

BRONS

Company: Forsman & Bodenfors

Award: Bronze World Medal

Brand: Sveriges Radio

Title: The Web Address Expander

Competition: AVANT-GARDE: Special Categories

Category: Interactive Tools

Company: Forsman & Bodenfors

Award: Bronze World Medal

Brand: IKEA

Title: Homemade is best

Competition: PUBLIC RELATION/BRAND COMMUNICATIONS: Product and Services Consumer

Category: Retail

Company: Forsman & Bodenfors

Award: Bronze World Medal

Brand: Libero

Title: Football Collection

Competition: TV/CINEMA: Product & Service 

Category: Cosmetics/Toiletries

Company: LOWE BRINDFORS

Award: Bronze World Medal

Brand: Saab Automobile 9-5

Title: Anything but ordinary

Competition: TV/CINEMA: Product & Service 

Category: Automobiles.

Company: Prime PR

Award: Bronze World Medal

Brand: Electrolux Green Range of vacuum cleaners

Title: Vac From the Sea

Competition: PUBLIC RELATION/BRAND COMMUNICATIONS: Social Benefit

Category: Environmental Issues

Company: ÅKESTAM HOLST

Award: Bronze World Medal

Brand: Playground Outdoor Equipment Stores

Title: The Big Mosquito Party

Competition: PUBLIC RELATION/BRAND COMMUNICATIONS: Product and Services Consumer

Company: ÅKESTAM HOLST

Award: Bronze World Medal

Brand: The Swedish Post

Title: The Golden Box 

Competition: COLLATERAL: Direct Mail 

Category: Consumer Services

Company: LOWE BRINDFORS

Award: Bronze World Medal

Brand: Saab Automobiles 9-5

Title: Anything but ordinary

Competition: DIGITAL & INTERACTIVE: Online Advertising Product & Service

Category: Automobiles

Company: Saatchi & Saatchi

Award: Bronze World Medal

Brand: Toyota Sweden

Title: Toyota A Glass of Water

Competition: INTEGRATED MEDIA: Social Benefit

Category: Environment Issues

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.