Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

F&B tappar Eon

Publicerad: 11 Juni 2015, 08:38
Uppdaterad: 17 December 2015, 18:03

Eon väljer M&C Saatchi som ny byrå efter en upphandling.


Ämnen i artikeln:

Eon

Efter fem år med Forsman & Bodenfors väljer elbolaget Eon M&C Saatchi som ny strategisk reklambyrå.

Enligt Eon sker bytet efter en upphandling under våren, efter att avtalet med Forsman & Bodenfors löpt ut.

– I december delades Eon globalt in i två företag vilket kommer att få stor påverkan på hur vi arbetar med vårt varumärke och vår kommunikation, säger Yvonne Borg, kommunikationsdirektör på Eon, till Dagens Media.

I framtiden ska Eon satsa mer på förnybar energi och ska samtidigt bli ett mer kundorienterat bolag, enligt Yvonne Borg.

– Vi är idag en av de tre stora jättarna, vid sidan av Vattenfall och Fortum. Framtida Eon ska ta en tydligare position inom förnybar energi och kommer att satsa stort på att bygga den affären. Det behöver återspegla sig även i kommunikationen.

Eon har samarbetat med Forsman & Bodenfors i fem år och byrån var en av dem som bjöds in till upphandlingen. Till slut föll valet dock på M&C Saatchi som strategisk huvudbyrå.

– Vi har haft ett fantastiskt samarbete med Forsman & Bodenfors, men företaget förändras och vi behöver gå in i en ny resa. M&C Saatchi visade ett spännande strategiskt nytänkande som på ett bra sätt kan spegla den ändring vi behöver göra. De har ett tänk som innebär att kommunicera så enkelt som möjligt för att få fram sitt budskap i en tid när det blir allt svårare att bryta igenom, säger Yvonne Borg.

Klara Eide är strategiansvarig på M&C Saatchi Stockholm:

- Vi drivs av en uttalad ambition att förenkla. Det är alltid lättare att komplicera saker. Enkla idéer fastnar snabbare och stannar kvar längre i medvetandet. Det är kärnan i allt vi gör, såväl i strategiskt tänkande som kreativt utförande, och hur vi kommer att arbeta tillsammans med Eon, säger hon.

Vad betyder det för M&C Saatchi att få Eon som kund?

– Det är förstås mycket kul att få möjlighet att arbeta med en så fin kund som Eon. Eon är ett fantastiskt varumärke i en otroligt spännande kategori i stor förändring, vilket gör vår utmaning mycket intressant från ett såväl affärs-, varumärke och kommunikationsperspektiv. Vår ambition är alltid att bidra till dramatisk mätbar ändring, något som också reflekteras i Eons ambition, säger Klara Eide.

På måndag ska Eon och M&C Saatchi träffas och sätta planen för framtiden.

– Det handlar dels om den långsiktiga varumärkesförflyttningen, som vi ännu inte är helt klara över själva, men även mer kortsiktiga puckar. Vi kommer att göra en kampanj under hösten och behöver diskutera hur den kan ta oss en bit framåt redan nu, säger Yvonne Borg.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Eon

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev