Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

F&B:s toppduo plockas till McCann NY

Publicerad: 10 Oktober 2011, 11:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:55

Titan-lejon-vinnande kreatörsduon Adam Ulvegärde och Robert Lund värvas till McCann New York, kan dagensmedia.se berätta.


Ämnen i artikeln:

McCannAndreas DahlqvistF BLinus KarlssonForsman Bodenfors

Art directorn Adam Ulvegärde och copywritern Robert Lund har under de senaste åren gjort sig kända som två av reklambyrån Forsman & Bodenfors framstående kreatörer.

Nu lämnar duon F&B – för McCann New York, där de båda får titeln creative director.

– Det känns helt fantastisk. Det är en stor anrik byrå som vill göra saker som vi är duktiga på. Med två svenska chefer kan det inte bli bättre, säger Robert Lund till dagensmedia.se.

Han slutar på F&B på fredag.

Det är McCann New Yorks kreative chef Andreas Dahlqvist – som plockades från DDB av Linus Karlsson – som står bakom värvningen.

– Jag har pratat mycket med Andreas det senaste året och vi har en liknande syn på vad kommunikation är. När vi tjafsar handlar det om detaljer, medan det med andra kreativa chefer kan handla om två helt olika synsätt på vad kommunikation är.

Adam Ulvegärde och Robert Lund ska nu jobba nära Andreas Dahlqvist och Linus Karlsson.

– Vi är inte rekryterade för att ta hand om någon speciell kund, utan för vilka vi är och vad vi kan, säger Robert Lund.

Var det självklart att tacka ja och lämna F&B för en ganska traditionell byrå som McCann?

– Det har varit det fram tills nu. Men tanken är att McCann New York ska bli den kreativa stjärnan i McCann-nätverket. Jag har upplevt mycket roligt här på F&B, det är på allvar kul att gå till jobbet varje dag. F&B är en av väldens bästa byråer, det är inte McCann idag. Däremot är McCann NY på en helt annan skala. Om vi kan applicera det vi kan och tycker är kul på den nivån kan det få ett mycket större genomslag, säger Robert Lund.

Adam Ulvegärde, som är kvar på F&B tills början av november, säger att han inte aktivt har sökt sig bort från byrån.

– Det dök upp ett tillfälle som var så pass intressant att det inte gick att avfärda. Vid tidigare tillfällen har jag velat stanna kvar, men jag tror att Andreas och Linus har något spännande på gång där borta.

Inte heller Adam är orolig för att lämna partnerstyrda F&B för att träda in i det enorma McCann-nätverket, som av vissa beskrivs som ett extremt hierarkiskt och fabriksliknande företagsbygge.

– Nej, det känns bara spännande. Jag tror att vi kommer att få lära oss otroligt mycket. Och tillsammans med Linus och Andreas känner jag mig inte alls orolig för det, säger han.

Både Adam Ulvegärde och Robert Lund rekryterades till F&B 2007, direkt från reklamskolan Berghs.

Deras största triumf är Ikeas ”Facebook showroom” – som vann Titan i Cannes Lions 2010.  De har även jobbat med Reebok och stod även bakom den omtalade "Webbadressförlängaren” för Sveriges Radio.

På McCann New York och London håller ett omfattande förändringsarbete nu på att ske. Andreas Dahlqvist berättar i ett mejl till dagensmedia.se hur han och Linus Karsson ska styra McCann NY upp mot den högsta kreativa divisionen.

– Genom att sätta innovation, kreativitet och ideer i förararsätet på riktigt. Genom att skapa en arbetsplats där man trivs, respekterar varandra, där det är okej att göra fel, att exprimentera och vilja bygga nytt. Genom att behålla och attrahera de bästa talangerna.

Hur kommer det sig att ni fortsätter att bygga McCann NY på svensk talang?

– Det är ju trots allt så att det bara är de svenska rekryteringarna som uppmärksammats i svensk press. Vi anställer folk från hela världen och rekryterar inte utifrån nationalitet, ursprung, kön eller ålder. Vi letar efter den bästa talangen och de människor man trivs att jobba tilsammans med.

Det tycks bli många män på höga poster inom McCann NY/London. Är det ett problem?

– McCann ligger nog förhållandevis bra till. Till exempel är två av fem executive creative directors i (McCann) New York kvinnor vilket är ovanligt då nästan alla sådana i New York är män. Men visst kan det bli bättre, det är viktigt att ledningen har könsbalans såval som balans nar det galler mångfald.

Kommer fler rekryteringar framöver?

– Absolut.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev