Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

F&B på Creativitys A-lista

Publicerad: 24 Januari 2011, 09:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

Forsman & Bodenfors är en av världens 12 bästa byråer, enligt branschbibeln Creativity.


Byrån finns på Creativitys "A-list", och är därmed en av 12 byråer som legat bakom de bästa kreativa idéerna samt drivit på branschens kreativa utveckling under 2010, enligt tidningen.

– Man får nästan nypa sig i armen, säger Filip Nilsson, kreativ chef på Forsman & Bodenfors.

Utnämningen kommer efter ett nästan osannolikt framgångsrikt år för byrån i internationella tävlingar. Bland annat toppar man Gunn Reports lista över de mest prisade digitala byråerna i världen.

– Men jag tycker att det här är det som är mest tillfredsställande av alla eftersom det är en helhetsbedömning. Creativity motiverar det med vilka byråer som betytt mest för att flytta kreativiteten framåt och det är vårt mål, vi vill vara i världseliten när det gäller intressant digital kommunikation.

Bland Forsman &  Bodenfors mest uppmärksammade kampanjer som Creativity lyfter fram finns Ikea Facebook Showroom, som enligt Gunn Report är den mest prisade digitala kampanjen i hela världen, samt SVT-kampanjen "Dear Steve Jobs".

Forsman & Bodenfors ligger åtta på listan, före bland andra "svenskbyrån" Mother New York.

– Det har hänt otroligt mycket med vårt varumärke i år. Man kan känna att Forsman & Bodenfors nu är ett starkt namn även i USA, till exmpel. Det är en egotripp men jag vet inte vad det eventuellt kan leda till, säger Filip Nilsson.

Svenska byråer brukar ligga i framkant i internationella reklamtävlingar. Men i stort har branschen hittills inte lyckats växla in de enorma framgångarna i internationella reklamtävlingar i stora utländska konton. Filip Nilsson igen:

– Det handlar delvis om hur man valt att bygga byråerna, vi har byggt en byrå med ett stort kreativt fokus. Det funkar bra i Norden, men när man möter en amerikansk hierarkisk organisation krävs det mycket mer. Det krävs en otroligt stor administrativ överbyggnad att ta hand om ett konto som Coca-cola, till exempel.

Endast en europeisk byrå utöver Forsman & Bodenfors kvalade in på listan, som toppas av Wieden + Kennedy.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.