Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

F&B delar ut 22 miljoner

Publicerad: 30 juni 2009, 06:37
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Reklamkoncernen Forsman & Bodenfors resultat efter finansnetto minskade med 65 procent mellan 2007 och 2008. Trots det plockar aktieägarna ut 22 miljoner kronor ur bolaget.


F&B:s intäkter ökade med 5 procent mellan 2007 och 2008 och landade på drygt 346 miljoner kronor. För hela koncernen blev ökningen 6 procent och omsättningen uppgick till knappt 430 miljoner förra året.

Samtidigt föll resultatet kraftigt, både för koncernen och moderbolaget. Rörelseresultatet mer än halverades då det för koncernen stannade på 20 miljoner kronor 2008, jämfört med 44,5 miljoner år 2007. För moderbolaget var raset än större, från 34 miljoner till 12 miljoner.

Enligt bokslutet beror en del av det minskade resultatet på stora investeringar i samband med ombyggnation av Göteborgskontoret samt lokalbyte i Stockholm.

Totalt 22,4 miljoner kronor delas ut till aktieägarna medan drygt 10 miljoner förs över i ny räkning.

Nya kunder under året inkluderar Svenska Spel, Västtrafik och Coop. Man har också tappat uppdrag för Familjen Dafgårds, Specsavers och Statoil.

Koncernen hade i snitt 170 medarbetare under året, jämfört med 151 år 2007.

Bolaget ägs av en ekonomisk förening som i sin tur ägs av 27 medarbetare.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.