Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

F&B är världens mest prisade byrå

Publicerad: 30 december 2014, 13:49
Uppdaterad: 10 december 2015, 09:01

Forsman & Bodenfors är den byrå i världen som fått flest priser i år, enligt Advertising Ages årliga rankning.

Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

YL

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Varje år rankar tidningen Advertisning Age de byråer, kampanjer och personer i branschen som belönats mest under året. I år utklassar Sverige och Forsman & Bodenfors alla andra länder.

Forsman & Bodenfors och Volvo Trucks kampanj "Live Test Series" hamnar i topp i sex av tio kategorier i rankningen.

Forsman & Bodenfors är den byrå som vunnit flest priser i år. Samtidigt petar Volvo Trucks ner Unilever från förstaplatsen på listan över den mest prisade annonsören i år.

"Live Test Series" är den kampanj som vunnit mest priser i år och Anders Eklind, Sophia Lindholm, Björn Engström och Martin Ringsqvist är världens just nu mest prisade art directors och copywriters.

Också när det kommer till kategorin regissör är den en svensk kopplad till Volvo Trucks som tar hem förstaplatsen på listan. Andreas Nilsson, som regisserat "Epic Split" är den regissör som vunnit flest priser under året. Det produktionsbolag i världen som tagit hem flest vinster är också det svenskt: Folke Film, som förstås, producerat "Epic Split".

Erik Sollenberg, vd på Forsman & Bodenfors, är strålande glad över utmärkelserna.

– Det är en total utskåpning. Det är väldigt roligt, väldigt härligt. Det är klart att det känns som en bekräftelse på det vi har hållt på med så himla många år. Att vinna priser är en konsekvens av att man gör ett bra jobb, det är inte det man siktar på men det är en enorm bonus, säger han till Dagens Media.

Hade du kunnat ana att året skulle sluta så här?

– Nej det trodde jag aldrig, det kan man inte gå runt och tro. Det är fantastiskt det vi har varit med om under 2014 och om det landar i att vi blir betraktade som världens bästa byrå, då måste man unna sig att vara fantastiskt glad.

Men framgångarna för också med sig att internationella byråer vill rekrytera Forsman & Bodenfors talanger. Under hösten har både copywritern Martin Ringqvist och digitalchefen Niklas Lindström, som båda jobbat med Volvo Trucks rekryterats utomlands.

– Det är folk som har slitit och dragit i våra anställda i många år, det är inget nytt i det, säger Erik Sollenberg.

– Olika individer fattar olika beslut men vi har en extremt låg personalomsättning. Det är inte konstigt att det slutar människor, människor som vill ha ett annat äventyr i livet. Sen är det klar att vi vill att så många som möjligt ska jobba kvar och trivas.

Adages rankning baseras på resultatet från de mest erkända internationella tävlingarna The International Andy Awards, Art Directors Club, the Association of Independent Commercial Producers, the Cannes Lions International Festival of Creativity, the Clios, D&AD, The One Show, The Webby Awards and the Festival of Media.

LÄS OCKSÅ:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev