Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Experterna – så blir hösten 2013

Publicerad: 6 Augusti 2013, 05:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

Inledningen av 2013 har varit svajig med sjunkande medieinvesteringar, ett lågt förtroende för den svenska ekonomin och ett ökat antal konkurser i kommunikationsbranschen. Dagens Media frågar tre experter hur hösten kommer att bli.


Ämnen i artikeln:

IRMHUIUC

REKLAMINVESTERINGAR: Madeleine Thor, vd IRM

Varför skrivs prognosen för 2013 ned ytterligare?

– Den främsta orsaken är att årets första kvartal blev något svagare än väntat. Vi hade trott att kvartalet skulle backa med 4 procent, men nu blev det 5 procent. Så därför reviderar vi ner vår prognos för 2013 med 0,4 procentenheter till en minskning på 1,5 procent. I det tredje kvartalet förväntar vi oss endast en marginell negativ tillväxt och i det fjärde en liten ökning.

– Men 2014 tror vi att marknaden stabiliseras då vi har ett antal draglok – OS, fotbolls-VM och valet. Många konjunkturbedömare tror att 2014 kommer att bli något bättre, och det är framför allt BNP-utvecklingen vi tittar på. Där finns ett nära samband med mediemarknadens utveckling.

Vilka mediekategorier drabbas hårdast i höst?

– Under de senaste åren har det varit tufft för dagspressen, som tappade 1 miljard mellan 2011 och 2012. Nu när vi tittar framåt tror vi att dagspress tappar ytterligare 1,5 miljarder till och med 2014. Det är framför allt tryckta medier som förlorar, men samtidigt är de traditionella dagspresshusen ju även delaktiga i de mediekategorier som växer, som internet, mobil och webb-tv.

Är det just digitala medier som ökar?

– Det är där vi kommer att se de kraftigaste ökningarna. I absoluta tal är det sök som ökar mest de kommande två åren med ett plus på 1,2 miljarder kronor. I procentuella termer är det mobilt som ökar mest och fördubblar sin omsättning i år. 2014 tror vi att mobilt passerar 1 miljard kronor.

– I år ser vi även en liten tillväxt för tv, bio och butiksmedier. Men 2014 tror vi även att utomhus kan återgå till tillväxt, liksom radio.

KONSUMTION: Elin Gabrielsson, analytiker HUI Research

Hur har första delen av 2013 varit?

– Det har gått ganska trögt hittills i år. Konsumentförtroendet är på väg åt rätt håll, men det går långsamt. Det var ju en lång vinter, vilket gjorde att bland annat försäljningen av kläder och skor försköts några månader och inte tog fart förrän i april/maj.

– Men vi ser goda förutsättningar för konsumtion. Hushållen är köpstarka och den disponibla inkomsten i fasta priser ökade med 4 procent under första kvartalet i år. Dessutom är räntan låg så det är mindre lönsamt att spara, och den låga inflationen gör att vi får mer för pengarna när vi handlar.

Vad måste ske för att hushållen ska konsumera?

– Hushållen behöver känna sig trygga och förtroendet för både den egna ekonomin och Sveriges ekonomi behöver öka lite. Ett typiskt beteende under lågkonjunktur, som vi också sett de senaste åren är att hushållen skjuter fram kapitaltunga inköp. Istället lägger man mer pengar på mat och dagligvaror som kräver mindre investeringar. Mattrenden är dessutom stark, vilket gör att dagligvaruhandeln är en av de delbranscher inom detaljhandeln som går bäst just nu.

Hur ser er prognos för hösten 2013 ut?

– Vi tror att detaljhandeln kan återhämta sig något och tror på en ökning på 2 procent i år. De svaga jämförelsetalen från hösten 2012, plus att vi nu ser att förtroendet är på väg åt rätt håll, gör att vi tror att detaljhandeln fortfarande kan få fart och ta igen den svaga starten under resterande del av året. Men detaljhandeln har det något tuffare nu än tidigare.

KONKURSER: Roland Sigbladh, marknadschef UC

Varför ökar antalet konkurser i kommunikationsbranschen?

– Vi har haft och har en svag konjunktur där många företag anpassar sina kostnader efter hur intäkterna utvecklas. Många företag i branschen har därför haft några tuffa år, vilket innebär att vissa företag inte har en finansiell uthållighet och tvingas därför i konkurs.

Vad tror du om hösten?

– Utvecklingen för den globala ekonomin är svårbedömd men få experter tror på en snabb ljusning. Dock ger utvecklingen i USA och Asien grund för en viss optimism, medan situationen i eurozonen är fortsatt osäker. Den exportberoende svenska ekonomin är självfallet avhängig att konjunkturen i omvärlden repar sig och just nu är det svårt att sia om när det sker.

– Under tiden får vi vara tacksamma över många svenska konsumenters välfyllda plånböcker. Även om läget är osäkert är UC:s uppfattning att konjunkturen är på väg att stärkas, och vi ska komma ihåg att de allra flesta svenska företag har en god betalnings- och överlevnadsförmåga samt en hög kreditvärdighet.

Hur står sig kommunikationsbranschen jämfört med övriga branscher?

– Branschen har det ganska tufft och vi ser att många företag har slagits ut under årets första fem månader. Antalet konkurser i branschen är högre jämfört med andra branscher.

Hur allvarligt är läget?

– Många företag i branschen är att betrakta som konsulter och som i en svag konjunktur måste kämpa extra mycket för att hitta nya kunder och utveckla befintliga kunder.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IRMHUIUC

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.