"Ett smörgåsbord av erfarenheter"

2017-06-22 15:32  
Didrik Persson tillsammans med kollegan Katharina Sand.

CANNES LIONS 2017. På 24 timmar skulle det svenska pr-teamet lösa Röda korsets "tysta kriser". Didrik Persson från Wenderfalck berättar om pitchen och erfarenheterna under hans första Cannes-resa.

Sex personer valdes ut för att representera Sverige i Young Lions i tre olika kategorier – print, design och pr.

Didrik Persson och kollegan Katharina Sand från Wendelfalck tävlade i pr-kategorin och fick i uppgift att lösa ett problem för Röda korset.

På bara 24 timmar behövde de komma på hur man får upp intresset för "silent emergencies" – det vill säga kriser som pågår men som ingen pratar om.

– Lake Chad är en sjö som torkar ut, folk svälter och blir lätta mål för Bokoharam. Problemet är att många dör men ingen pratar om det, så frågan är hur vi får uppmärksamhet för den tysta krisen, säger Didrik Persson till Dagens Media.

Deras idé gick ut på att ta en vattenflaska och fylla den med vatten från sjön för att sedan auktionera ut den på Ebay.

– Vi skulle auktionera ut den som världens dyraste vatten för en summa på 1,5 miljarder dollar. Det är vad det skulle kosta att lösa krisen. Vår tanke var även att sedan bygga all kommunikation kring det här vattnet. Man skulle exempelvis kunna hälla ut det här vattnet och räkna på värdet av allt utspillt vatten.

Att hälla ut vatten från en sjö som torkar ut skulle på så sätt kunna leda till stor uppmärksamhet. Vissa skulle kanske bli upprörda men förhoppningsvis skulle det framförallt leda till en diskussion om situationen, berättar Didrik Persson.

Men det blev ingen vinst för Sverige i pr-kategorin eller i någon annan av kategorierna heller.

– Vi är otroligt besvikna över att vi inte levererade bättre, vi känner att vi kan bättre. Men oavsett så har det varit väldigt kul. Bara att sitta med en liten Sverigeflagga vid sitt bord och representera Sverige har varit väldigt roligt. Det är häftigt att sitta bredvid till exempel Slovakien och försöka lösa samma problem.

Förutom att tävla i Young Lions, vad har du fått ut av Cannes?

– Jag hade inte så stora förväntningar innan men när jag väl kom hit så har det varit jätteintressant att få vara på en plats där allt handlar om kreativitet. Det är inspirerande att se alla casen och jag tar med mig ett smörgåsbord av erfarenheter. Det är nog också mycket som man har lärt sig som kommer sjunka in efter en tid.

Vilken kampanj har stått ut för dig?

– Förutom uppenbara bidrag som ”Fearless girl” gillar jag en kampanj från Indien. Ett problem där är att barnen inte tvättar händerna ordentligt och därför blir sjuka. Då har man lagt in tvål i kritor som barnen använder på gatorna. Så när de då tvättar händerna innan maten så blir dem helt rena. Det är en väldigt cool och enkel lösning att lösa ett problem på.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt