Ett silver till Sverige

2017-06-19 21:00  

CANNES LIONS 2017. Nio nomineringar resulterar i ett silver för de svenska byråerna.

De svenska byråerna får nöja sig med ett silver i kategorin PR. Det är Acne och Ikea Malmö som tar hem vinsten med blixtkampanjen “Ikea Responds to Balenciaga”.

Totalt belönades 100 bidrag i PR – 228 bidrag var på shortlist.

Maja Bredberg, pr-strateg på Forsman & Bodenfors, och medlem av PR-juryn, säger att byrån kan vara ”superstolta”.

– Jag förstår att det i Sverige blir mycket fokus på de svenska bidragen, men när man går igenom vår shortlist och får hela det globala perspektivet så kan man konstatera att man i år får vara superstolt över ett silver, säger hon till Dagens Media.

De svenska byråerna skulle dock kunna bli bättre på att presentera resultaten.

– Vi i juryn tittar på kreativitet, insikter och utförande kopplat till resultat. Svenska byråer är väldigt duktiga på det kreativa, men skulle kunna bli bättre på att presentera resultaten av våra fantastiska idéer.

– Dessutom handlade många svenska bidrag om jämställdhet, vilket är viktigt och bra, men kanske inte fick våra bidrag att stå ut ifrån mängden.

PR-juryn jobbade ända till klockan 02.30 i morse.

– Det var ett otroligt hårt jobb, men också otroligt roligt, intensivt och med mycket diskussioner.

Grand Prix i PR gick till State Street Global Advisors ”Fearless Girl”, framtagen av McCann New York.

En av Maja Bredbergs personliga favoriter är den guldvinnande kampanjen “Care Counts” för Whirlpool av Digitas LBI i Chicago.

– Kampanjen bygger på insikten att barn i utsatta områden stannar hemma från skolan om de har smutsiga kläder – där fick jag lära mig något nytt. Dessutom har kampanjen ett stort produktfokus samtidigt som de lyckades höja barns närvaro i skolan.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt