Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Byråer

Ett silver till Sverige

Bild 1/2  Den välkända Ikea-kassen fick se sig kopierad av självaste Balenciaga.

CANNES LIONS 2017. Nio nomineringar resulterar i ett silver för de svenska byråerna.


Publicerad 2017-06-19 19:00

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

De svenska byråerna får nöja sig med ett silver i kategorin PR. Det är Acne och Ikea Malmö som tar hem vinsten med blixtkampanjen “Ikea Responds to Balenciaga”.

Totalt belönades 100 bidrag i PR – 228 bidrag var på shortlist.

Maja Bredberg, pr-strateg på Forsman & Bodenfors, och medlem av PR-juryn, säger att byrån kan vara ”superstolta”.

– Jag förstår att det i Sverige blir mycket fokus på de svenska bidragen, men när man går igenom vår shortlist och får hela det globala perspektivet så kan man konstatera att man i år får vara superstolt över ett silver, säger hon till Dagens Media.

De svenska byråerna skulle dock kunna bli bättre på att presentera resultaten.

– Vi i juryn tittar på kreativitet, insikter och utförande kopplat till resultat. Svenska byråer är väldigt duktiga på det kreativa, men skulle kunna bli bättre på att presentera resultaten av våra fantastiska idéer.

– Dessutom handlade många svenska bidrag om jämställdhet, vilket är viktigt och bra, men kanske inte fick våra bidrag att stå ut ifrån mängden.

PR-juryn jobbade ända till klockan 02.30 i morse.

– Det var ett otroligt hårt jobb, men också otroligt roligt, intensivt och med mycket diskussioner.

Grand Prix i PR gick till State Street Global Advisors ”Fearless Girl”, framtagen av McCann New York.

En av Maja Bredbergs personliga favoriter är den guldvinnande kampanjen “Care Counts” för Whirlpool av Digitas LBI i Chicago.

– Kampanjen bygger på insikten att barn i utsatta områden stannar hemma från skolan om de har smutsiga kläder – där fick jag lära mig något nytt. Dessutom har kampanjen ett stort produktfokus samtidigt som de lyckades höja barns närvaro i skolan.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.