Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

ETC ökar 18 procent

Publicerad: 8 Juli 2009, 04:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

ETC:s förlagsdel ger mest vinst åt koncernen, som omsatte knappt 40 miljoner kronor år 2008.


ETC:s verksamhet drivs i flera olika bolag. Enligt boksluten är reklambyrån ETC Kommunikation, med främst kunder inom myndigheter och fackförbund, det största affärsområdet.

Byrån omsatte 16,7 miljoner (14,0) och redovisade ett rörelseresultat på 283.000 (148.000). ETC Kommunikation hade 11 anställda.

ETC Utveckling hade intäkter på 9,6 miljoner (10,8) och ett rörelseresultat på 441.000 (348.000). Johan Ehrenberg, vd på ETC, har tidigare sagt att bolaget är ett ägarbolag som har många av de offentliga upphandlingarna.

ETC Förlag, som bland annat ger ut den klimatfokuserade inredningstidningen Kloka Hem samt radikala lokaltidningar, bland anant ETC Örebro, hade nettointäkter på 4,8 miljoner kronor (2,4). Posten övriga intäkter är nästan lika stor,  4,6 miljoner (3,2). Det ger en total omsättning på 9,4 miljoner kronor (5,6). Rörelseresultatet blev 457.000 (59.000).

Ett annat bolag,Tidningen ETC, redovisar en försäljning på 1,8 miljoner (60.000 kronor) ett rörelseresultat på 160.000 kronor (254.000). ETC Konsultation, ägarbolag till bland annat Föräldrar & Barn, omsatte 778.000 kronor (927.000). Rörelseresultatet blev - 237.000 (-199.00).

Totalt omsatte bolagen 38 miljoner kronor, en ökning på närmare 18 procent jämfört med 2007. Det sammanslagna rörelseresultatet blev knappt 900.000, ungefär 300.000 kronor högre än året före.

ETC har den senaste tiden lanserat flera lokaleditioner - och därmed kunnat kamma hem miljontals kronor i presstöd.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.