Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Erik Sollenberg om vinstregnet över F&B: "Magiskt"

Publicerad: 10 April 2014, 06:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:41

Forsman & Bodenfors kan stoltsera med 18 utmärkelser i Art Directors Club Award.


Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

I natt, svensk tid, avgjordes den internationella reklamtävlingen Art Directors Award i Miami i USA.

Forsman & Bodenfors vann sju guld, två silver, fyra brons och två "merits" för sin kampanj Live Test Series för Volvo Lastvagnar. Utöver det vann byrån även det prestigefyllda priset "Black cube - Best in show", som inte har delats ut sedan 2011.

Dessutom var Forsman & Bodenfors den första byrån någonsin att utses till både "Agency of the Year" och "Interactive Agency of the Year".

– Det är jättekul. Vi fick sju guld men det som verkligen är extra roligt är att vi fick en svart kub. Den har inte delats ut på flera år, det är lite extra mäktigt, säger Erik Sollenberg, vd på Forsman & Bodenfors till Dagens Media och fortsätter:

– Sen är det helt magiskt att vara den första byrån någonsin som blir agency of the year och interactive agency of the year. Det är ju fantastiskt.

Trots att Epic Split och Live Test Series redan vunnit flera priser är Erik Sollenberg överraskad.

– Man har väl haft en känsla med hänsyn till hur mycket kampanjen har diskuterats. Att den skulle vinna priser kunde jag väl tro, men jag kan inte påstå att jag har koll på alla andra jobb som gjorts i världen. Det är en helt annan sak när man flyttar till internationella sammanhang. Att vinna på det här sättet, det är en överraskning på alla sätt och vis.

Varför tror du själv att Live Test Series blivit så framgångsrik?

– Det enkla svaret är att alla människor tycker att de är bra, men det ligger mycket i det. Det är genomfört på ett fantastiskt bra sätt ur ett hantverksperspektiv. Den är extremt kontemporär och enormt mycket kvaliteter på alla sätt och vis.

Vad har kampanjen betytt för Forsman & Bodenfors?

– För oss är det här ett sätt att mäta vår standard i internationella perspektiv. Det är en möjlighet att låta duktiga människor tycka om det vi gör och när man då vinner får man exponering och den är intressant, den är viktig för oss. Vår självbild är fortfarande att vi inte är helt etablerade i internationella reklamsammanhang. Vi har mycket kvar att bevisa, det är så vi ser oss själva. Vi är jättestora här hemma, men det är mycket skönare att se oss som små i världen, säger Erik Sollenberg.

Under samma prisutdelning fick Volvo Lastvagnar utmärkelsen "Client of the Year" och produktionsbolaget Folke film, som jobbade med Live Test Series fick priset "Production Company of the Year".

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.