Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Byråer

Ericsson om nedskärningarna

Publicerad: 14 November 2012, 06:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:04

Ola Rembe, presschef på Ericsson, om hur varlset och besparingarna på Ericsson påverkar företagets marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

EricssonJG Communication

Ericsson gick i förra veckan ut och meddelade att de gör stora nedskärningar och att drygt 1 500 anställda kommer att få gå från företaget.

I går meddelade JG Communication att de minskar personalstyrkan med 20 personer, då Ericsson minskar sina inköp av kommunikationstjänster från byrån.

När dagensmedia.se kontaktar Ola Rembe, presschef på Ericsson, vill han dock inte gå in på hur besparingarna för kommunikationstjänsterna ser ut.

– Vi gör kostnadsbesparingar och försöker effektivisera vår verksamhet tvärs över hela organisationen. Det är för tidigt att säga hur det kommer att se ut för våra marknadskommunikationstjänster, säger han, och fortsätter:

– Som ett led i våra kostnadsbesparingar är det naturligt att se över våra strukturer och våra avtal med leverantörerna. Vi gör inte bara besparingar inom personalområdet utan ser även över våra strukturer, också inom kommunikationsområdet.

Inte heller kan han säga hur många tjänster som försvinner på marknadsavdelningen.

– De som arbetar med marknadsföring finns inom många delar av företaget, så det går inte att säga exakt vilka som påverkas. Varslet påverkar 1550 personer och då påverkas sälj och marknadsföring också.

JG Communication hade vid utgången av förra året 117 anställda. Christian Sahlgren, vd på JG Communication, har sagt att det var ett hårt slag som fick byrån att fatta beslutet att minska personalstyrkan med en sjättedel.

Enligt Ola Rembe är JG Communication dock fortfarande Ericssons största samarbetsparter vad gäller kommunikation.

– Vi har jobbat med JG sedan 2004 och vi minskar våra inköp något, men JG är även fortsättningsvis en viktig partner för oss, säger han.

Hur påverkas era övriga byråsamarbeten av neddragningarna?

– Det tänker jag inte spekulera i. Vi vidtar en mängd olika åtgärder i hela världen.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

EricssonJG Communication

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev