Gå direkt till textinnehållet

Ensam svensk på lista över världens mest kreativa reklam

cd:n Magnus Jakobsson och Åkestam Holsts vd Petronella Panérus. Foto: Niklas Palmklinth

Cd:n Magnus Jakobsson om placeringarna på Gunn 100: "Det är först när man är etta som man kan tro att man är något".

Den prestigefyllda reklamrankningen ” Gunn 100 campaign” listar årligen de 100 mest prisvinnande kreativa idéerna i världen. Åkestam Holst har norpat både plats 83 och 87.

Den överlägset vinnande kampanjen på årets lista, kräver egentligen ingen närmare presentation. Högst upp på prispallen står i år australiensiska ” Meet Graham” som är reklambyrån Clemenger BBDO:s alster, som de gjort åt kunden Transport accident commision.

Graham är silicondockan med mänskligt hår, som är byggd enligt den fysik och med det utseende som krävs av en mänsklig kropp, för att klara av kraften i en bilolycka. "Meet Graham" är en del av en trafiksäkerhetskampanj i Victoria, Australien.

Konstnären som skapat dockan, Patricia Piccinini, säger om sin skapelse :

"The idea is to stimulate conversation and questions rather than tell people what to think or feel".

Ur kampanjen Meet Graham. Foto: Transport accident commision

Andra platsen kneps av flickan vid Wallstreet-tjuren: Fearless Girl, som både hyllats och ifrågasatts det gångna året.

   Två svenska kampanjer finns med på årets lista. På plats 83 hittar vi Ikeas ” Retail Therapy”. Och på plats 87, Organisationen Individuell människohjälps: ” The Humanium Metal initiative”. Båda kampanjerna är signerade Åkestam Holst.

Magnus Jakobsson, cd på Åkestam Holst. Hur stort är det med en plats på Gunn Top 100? Genererar det fler förfrågningar?

– Det är klart att alla framgångar av den här typen är kul, och ibland genererar fler förfrågningar om samarbeten. Sedan är det kanske så att det gäller att kunna navigera bland förfrågningar också. Vad är vad, och varför vill man jobba med oss? Har vi samma målsättning och ambitioner? Vill vi samma sak? Men det är ju inte direkt rocket science.

Han fortsätter:

– Svaret på din fråga är alltså ja, men lite på samma sätt som skolans populäraste person kommer att få fler ”förfrågningar”. Det gäller att välja rätt umgänge, så att man inte sitter kvar i rökrutan och undrar vad som hände när alla gått vidare i livet, säger Magnus Jacobsson.

Ni är enda svenska byrån på listan i år – och har två placeringar. Hur förklarar du det?

– Lite tur och mycket skicklighet, svarar han och fortsätter:

– För att hamna på Gunn Reports listor krävs mycket, och i år var det väl vår tur igen. Vi har ett bra momentum som byrå, och på många vis handlar mycket i vår bransch om att ha just det. En byrå med momentum drar till sig de allra bästa medarbetarna, får möjlighet och resurser att skapa den bästa kulturen, och kan därmed även skapa de bästa jobben. Men vi förhåller oss alltid ödmjuka till den här typen av framgångar, nästa år är vi kanske inte där. Att vara med på listan är självklart kul och stort, men jag tror att det är först när man är etta på den där listan som man kan tro att man är något, säger Magnus Jakobsson och lägger till:

– Knappt då.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-02-19 12.54Uppdaterad 2018-02-19 13.46

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: