Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Eniro och Viva Media Group bryter samarbete

Publicerad: 5 November 2015, 06:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:23

Eniro tar över de kunder som mediebyrån förmedlat, kan Dagens Media berätta.


Ämnen i artikeln:

Eniro

Eniro och mediebyrån Viva Media Group bryter samarbetet. Det kan Dagens Media berätta efter att ha tagit del av ett mejl som riktar sig till Eniros kunder, undertecknat av säljchefen Martin Andersson.

När Dagens Media når honom vill han dock inte kommentera uppgifterna utan hänvisar till Eniros vd Nils Carlsson.

Han bekräftar att de ska bryta samarbetet med mediebyrån Viva Media Group men menar att det inte ligger något "dramatiskt" bakom beslutet.

– Det finns inget konstigt med att man inte förnyar samarbetsavtal. Och det är verkligen inget dramatiskt som har ändrats utan att vi inte är i behov av den tjänsten längre.

Enligt honom löper samarbetsavtalet ut vid årsskiftet och enligt Nils Carlsson kommer inte mediebyrån att ersättas.

– De kunder som de har förmedlat kommer vi nu att ta över kontakten med. Vi ser fram emot att kunna erbjuda våra kunder en bättre service och att kunna ha en direkt kontakt med dem.

Han menar även att Viva Media Group fungerat som "vilken medieförmedlare som helst" och haft uppdraget att förmedla kunder till Eniro.

Viva Media Groups vd Magnus Hasselteg skriver i ett mejl till Dagens Media att Eniro inte varit nöjda med samarbetet och därför valt att avsluta det.

– Vår grundsyn är att investera i medier som ger de bästa resultaten. Där ligger tyvärr företag som Eniro långt efter till exempel Google och Facebook. Detta är en utveckling vi sett under flera år och som hänger samman med förändringen av sökbeteendet på marknaden i stort.

Vad har ni gjort för Eniro under samarbetstiden?

– Vårt samarbetet inneburit att vi har haft två säljare från Eniro som vi har kunnat sköta samtliga förhandlingar och beställningar via istället för enskild säljare per kund. Det har varit smidigt speciellt när vi hjälper ett par tusen kunder men samarbetet har inte inneburit mer än så.

Han menar även att Eniro aldrig varit en stor kund hos Viva Media Group då det enda de har fått är "klassisk hanteringsersättning".

– För oss handlar digital marknadsföring inte om vilken säljare som kan sälja bäst utan vilka kanaler som faktiskt bäst ger effekt för kunden. Detta är ju mätbart på ett helt annat sätt idag jämfört med tidigare och där är Eniro tyvärr inte med i matchen mot aktörer som Google och Facebook.

Brytningen sker i samband med att omsättningen minskat för Eniro och en stor omorganisation skett internt.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Eniro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.