Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Endast fyra brons i Cyber

Publicerad: 24 juni 2015, 18:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:56

De svenska byråerna vinner fyra brons i Cyber. Det är den lägsta utdelningen på många år.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Cyber är vanligtvis de svenska byråernas starkaste kategori. Förra året blev det nio lejon i Cyber, inklusive Forsman & Bodenfors Grand Prix för Volvo Lastvagnar. Året dessförinnan vann Sverige sex lejon och 2012 blev det åtta lejon, varav ett Grand Prix till Volontaire. 2011 delade de svenska byråerna på åtta lejon och 2010 blev det hela 20 lejon, samt ett Grand Prix till DDB Stockholm. 2009 blev det tio lejon, 2008 nio cyberlejon och 2007 vann Sverige åtta priser i kategorin.

Men i år får alltså byråerna dela på fyra brons.

Två av dem går till Forsman & Bodenfors och kampanjen ”805 millions names” för FN:s livsmedelsprogram. Därmed har kampanjen hittills belönats med fem brons.

Grand Prix går till Droga5 i New York, som tagit fram kampanjen ”Gisele Bündchen – I Will What I Want” för Under Armour.

Totalt belönas 126 bidrag.

 

Samtliga svenska vinster

ANR BBDO ”Living with Lag” Umeå Energi/Ume.net BRONS

Forsman & Bodenfors ”805 million names” UN World Food Programme BRONS (2 st)

DDB Stockholm ”Is This the Next?” Samsung BRONS

Kolla in alla vinnare i dokumentet här uppe till höger.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev