Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

"En vinst i Guldvågen har redan blivit en konkurrensfaktor för byråerna"

Publicerad: 23 November 2016, 14:04
Uppdaterad: 23 November 2016, 14:12

Imorgon utses för andra gången Sveriges mest jämställda byrå. Grundarna Sophie Lokko och Ellinor Ekström berättar om förhoppningarna och årets nyheter.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetÅkestam Holst

Det var förra hösten som Guldvågen arrangerades för första gången, tävlingen som vill se till att kommunikationsbyrån är en arbetsplats där de anställda får rätt lön, utrymme och uppmuntran att växa – oberoende av kön.

Våren innan hade Sophie Lokko, Kampanjansvarig för TV4 Play hos TV4-Gruppen, och Ellinor Ekström, Kreatör på Garbergs Stockholm, kommit på en idé om vad som skulle kunna få branschen att inte bara prata om jämställdhet, utan faktiskt göra någonting: möjligheten att vinna ett pris.

– Vi tycker båda att den här branschen är otroligt rolig, men har många gånger funderat över hur vi ska stå ut med bristen på jämställdhet och mångfald. Vi har också känt oss uppgivna över att endast en liten del av samhället är välkomna in och över det massiva glastak som råder. En kväll när vi diskuterade det här pågick samtidigt Guldägget, vilket fick oss att fascineras över besattheten kring priser i den här branschen – tävlingen tog över hela våra flöden, säger Sophie Lokko till Dagens Media.

Sophie Lokko och Ellinor Ekström provade tanken mellan sig att grunda ett jämställdhetspris, vartefter man presenterade den för ett antal branschfolk. Konceptet togs emot med öppna armar, och hösten därefter var 22 byråer med och tävlade i första Guldvågen under en slutsåld gala.

– Vi förväntade oss ett bra gehör, men också lite knorrande från olika håll. Mottagandet var verkligen över förväntan, säger Ellinor Ekström.

Åkestam Holst tog emot priset som Sveriges mest jämställda byrå, efter att ha toppat i ett jämställdhetsindex som tagits fram av Addgender, som bland annat belyser kultur och struktur och faktiska siffror på könsfördelningen på byråerna.

Nu, ett år senare, har antalet tävlande byråer ökat till hela 37.

Juryn består i år av Christina Knight, Lamin Sonko, Nusin Cilgin, Seher Yilmaz och Raoul Galli.

– Det känns såklart fantastiskt att engagemanget ökat, säger Sophie Lokko och fortsätter:

– Det som är så kul med Guldvågen, förutom att vi har många fler tävlande byråer det här året, är att många hör av sig till oss och säger att de inte vill vara med och tävla just i år, för att de är medvetna om att de har en bit kvar på vägen. De har insett att de har lite att jobba på och visar att de verkligen vill bli bättre.

Det är imorgon torsdag 24 november som andra Guldvågen går av stapeln på A House Stockholm, som är samarbetspartner till galan. Barakat Ghebrehawariat kommer vara konferencier. 

Tävlingen har dessutom utökats med ytterligare kategorier – Årets Kampanj och Årets Inspiratör, som hyllar arbeten och initiativ som främjar en mer inkluderande och normbrytande bransch.

– Jag ser fram emot en riktigt rolig kväll där byråer har chans att träffas, byta idéer och bli inspirerade av varandra. Det kommer även ligga ett stort fokus på branschens brist på inkludering och mångfald under galan. Där hoppas vi kunna inspirera byråerna till förbättring, säger Ellinor Ekström.

– En vinst i Guldvågen har redan blivit en konkurrensfaktor för kommunikationsbyråerna. Jag har träffat både studenter och nya i branschen som berättat att de använder Guldvågen som en bas i vart de ska söka jobb. Det är ett bevis på att det här faktiskt leder till någonting, vilket känns hoppfullt framåt, avslutar Sophie Lokko.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

GuldäggetÅkestam Holst

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.