Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"En rejäl tillbakagång för Sverige"

Publicerad: 12 Oktober 2011, 06:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:55

Martin Cedergren som nyss är hemkommen från Las Vegas, där han har suttit i digital-juryn för London International Awards.


Ämnen i artikeln:

LIA

Hur gick juryarbetet?

– Vi var sju personer i juryn, och bidragen blev verkligen synade i sömmarna. Dessutom så gjorde vi en pre-judging hemma där vi kollade ungefär 1400 bidrag. Det blir mycket, det är bara att jämföra med guldägget där det är ungefär 150 bidrag. Så det var mycket jobb, men alla var väldigt pålästa när man var där och gick igenom en long-list på ungefär 200 bidrag. Det blev hektiska dagar i Las Vegas.

Hur gick det när ni väl var på plats?

– Det vi märkte var att det händer väldigt mycket digitalt just nu. Kategorin innefattar nästan alla olika typer av jobb i dag och har blivit en mash-up, så det är stor konkurrens. Man ser det även på andra kategorier, inslag som vi har tittat på dyker upp någon annanstans. Man vill ju inte ge pris flera gånger om. Kategorierna har spelat ut sin roll. Tävlingarna kommer nog att ha ett annat upplägg snart.

Vad har du märkt av för trender?

– Att digitalt har mognat. Det har gått från en underdog- eller nischkategori till att de som gör de bästa jobben är de tunga byråer som har tagit till sig det digitala. Det räcker inte längre att det är ett kul gig. Det gör det också tufft i juryn. Det är mycket att gå igenom, så mycket att det nästan blir frustrerande. Många överjobbar det digitala eftersom att det är så lätt att lägga till.

Hur har Sverige presterat i år?

– Det har varit en rejäl tillbakagång digitalt. Vi har gått från tjugo nomineringar på shortlist förra året till fyra i år. Det handlar främst om att de utländska byråerna har blivit mycket bättre. Vårt försprång och briljans har delvis berott på att vi var tidiga. Det kommer att vara svårare när vi inte har samma förutsättningar som internationella byråer, vi har till exmepel inte kunder som investerar lika mycket. Vi får bara hinna igen och komma tillbaka.

Hur ska Sverige kunna komma igen?

– Det är klart att det är tufft. Många svenskar går också utomlands, men jag hoppas att det kommer in lite ungt folk som kan fylla hålen.

London International Awards går av stapeln 14 november på Troxy i London.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

LIA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.