Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"En oslagbar överenskommelse"

Publicerad: 26 Mars 2018, 08:42
Uppdaterad: 26 Mars 2018, 13:24

Kristian Beer på Zodiak factory och bolagets två nominerade tv-serier. Foto: montage

Svenska Zodiak Factory uppmärksammas för nytänkande marknadsföring genom tv-program och kan i år vinna två priser i International format awards.


På kort tid har Zodiak Factory blivit kända för att ta fram tv-serier som finansieras av varumärken och som sänds i tv-kanaler och vod-plattformar. Programmen produceras i marknadsföringssyfte, men innehåller inte mer produktplacering än traditionella program då det regleras av sändningsregler.

– Vi tror att om man gör det på rätt sätt så är det en oslagbar överenskommelse mellan varumärket och kunden. Det blir något nytt och något bra, säger Kristian Beer, creative business director på Zodiak factory, till Dagens Media.

Koncepten tas fram utifrån varumärkenas kommunikationsbehov och produceras tillsammans med produktionsbolagen Jarowskij & Mastiff.

– För oss är det ett omvänt scenario. I tv-branschen och bland produktionsbolag tänker man aldrig på att sälja en speciell produkt, utan på vad folk gillar. På det sättet har de alltid lyckats leverera populärkultur utan att tänka på det. När man slänger in ett varumärke i den mixen och de tankebanorna blir det också större chans att varumärket blir populärkultur, säger Kristian Beer. 

Zodiak factorys tv-serier är nominerade i årets International format awards och kan vinna pris i två olika kategorier: "Best brand driven format" med produktionen "Alla bygger", där Byggmax är kunden. Den andra nomineringen är "Best host of a television format", med produktionen "Couple thinkers – Craig Ferguson", för Gant.

– Det känns ascoolt, eftersom det var så många bidrag som skickades in. Det är väl ett bevis på att vi gör något rätt och faktiskt producerar bra tv-innehåll, säger Kristian Beer.

Zodiak Factory startades för drygt tre år sedan och har fokus på marknadsföring genom berättande med rörlig bild och 360-lösningar. Företaget är en del av produktionsbolagskoncern Banijay Nordic Group som bland annat producerar serier och filmer som "Så mycket bättre", Solsidan, "Let’s Dance", "Morran och Tobias", "Så ska det låta", "Wild Kids" och Wallander.

Tror du fler företag kommer satsa på serie-format?

– På den stora skalan finns det väl en viss mängd som vågar eller hänger med. Generellt ökar video-format och man får större konvertering på innehållsmarknadsföring. En video delas betydligt fler gånger än text och bild. Vi har bra produktionsbolag och hoppas både på nya kunder och att gamla kunder fortsätter ge oss förtroende, säger Kristian Beer.

Om International format awards:

The International Format Awards är en samproduktion mellan C21Media, FRPA, EMC och MipFormats. Mer än 290 format lämnades in varav 50 gick till final. Vinnarna kommer att presenteras på International Format Awards under MipFormats i Cannes 7 april.

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.