Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

"En hajk runt kvarteret ökar ofta kreativiteten och effektiviteten"

Publicerad: 26 December 2017, 07:00
Uppdaterad: 26 December 2017, 16:31

Foto: Janne Naess

JULFRÅGAN. Vizeums vd Ebba Kilman blickar ser att datadriven kommunikation går från snack till handling.


Ämnen i artikeln:

Vizeummetoo

Vilken var den största branschhändelsen 2017?

– Att inte nämna #metoo skulle kännas verklighetsfrämmande. Det är det kanske största och viktigaste som hänt oavsett bransch sen vi fick kvinnlig rösträtt. Som ledare har jag inte bara ett stort ansvar att efterleva vår policy som innebär nolltolerans mot alla former av trakasserier men jag har även, i egenskap av människa, ett stort ansvar att ständigt utmana och försöka bryta ner de strukturer som systematiskt missgynnar kvinnor.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Fortsätta bygga en lärande kultur på Vizeum. Jag sätter av tid varje torsdag för att lära mig en ny sak. Jag vill också bli bättre på promenadmöten. En hajk runt kvarteret ökar ofta både kreativiteten och effektiviteten.

Om du ska sia om 2018, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Datadriven marknadsföring går från snack till handling, från statisk automation till dynamisk intelligens och från suboptimerat prickskytte till personalisering med massräckvidd. Med ny-, av- och om-utbildade väldigt analoga människor som alldeles nödvändiga kuratorer för att få det att funka, säger hon och fortsätter:

– Något annat som ska bli spännande att följa är managementkonsult-bolagens aggressiva bekräftelse av att marknadsföring är viktigare än någonsin. Och deras lika aggressiva investeringar i kompetens och bolag inom kommunikation. Intressant på så många sätt, inte minst att se hur de ska lyckas integrera så väsenskilda kulturer. Game on!

Alex Hartelius


Ämnen i artikeln:

Vizeummetoo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev