Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

En gul penna till Sverige

Forsman & Bodenfors tog hem Sveriges enda gula penna i reklamtävlingen D&AD.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 21 Maj 2015, 21:01
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:00

Ämnen i artikeln:

D AD

Förra året vann Forsman & Bodenfors Sveriges första svarta penna någonsin i den prestigefulla reklamtävlingen D&AD, för Volvo-kampanjen "Live Test Series".

I år vinner byrån en gul penna, för kampanjen "805 miljoner namn", där Zlatan Ibrahimovic täckte sin kropp med namn till stöd för FN:s World Food Programme.

Det är sedan tidigare känt att svenska byråer belönats med sammanlagt 13 pennor i årets upplaga av D&AD.

När valören på pennorna avslöjades under en gala i London på torsdagskvällen stod det klart att Sverige i år blir utan svarta och vita pennor, och att Forsman & Bodenfors vinner Sveriges enda gula penna.

De övriga svenska bidragen belönades med de nya pris-valörerna grafitpenna och träpenna, som ersätter tidigare års nominering, och "in book", motsvarande silver och brons enligt tävlingsledningen.

D&AD:s kreativitetspris har delats ut sedan 1962. Det mest prestigefulla priset, som delas ut till "banbrytande kommunikation", är en svart penna, följd av vit penna och gul penna.

I år delade juryn ut rekordmånga 847 pennor, men bara fem svarta, fyra vita och 44 gula.

Årets mest belönade kampanj var "Like a girl", Leo Burnett och Hollers hyllade Always-kampanj, som vann en svart penna, två gula pennor, tre grafitpennor och två träpennor.

De svarta pennorna gick till:

• #LikeAGirl’ av Leo Burnett Toronto, London, Chicago, och Holler (Kanada, Storbritannien och USA)

• Film4 Idents av 4creative (Storbritannien)

• G . F Smith av Made Thought (Storbritannien)

• Inglorious Fruits & Vegetables av Marcel Worldwide (Frankrike)

• K9FM av Colenso BBDO (Nya Zeeland)

De svenska bidrag som vann grafitpennor var:

• Åkestam Holst med "Blowing in the wind" för Apotek Hjärtat (2 grafitpennor)

• Henrik Nygren Design för boken Grafik Design:Henrik Nygren

• DDB Stockholm med "The Rag Bag" för Uniforms For The Dedicated.

Träpennor gick till:

• Forsman & Bodenfors för "805 miljoner namn" för World Food Programme (2 pennor)

• Ingo med "The Unwanted" för Situation Stockholm

• ANR BBDO med "Living With Lag" för Ume Energi,

• DDB Stockholm med "The Rag Bag" för Uniforms For The Dedicated (2 pennor)

• House of Radon med "The Next Black" för AEG

• The Studio för Pia Ulins och Lotta Agatons bok Colourful

LÄS ÄVEN:

 

Ämnen i artikeln:

D AD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.