Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"En dålig start och man får springa på fel bollar resten av året"

Publicerad: 17 november 2011, 05:39
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Branschen inväntar nästa års första kvartal med bävan. Kommer annonsörerna bromsa eller hålla investeringarna uppe? Tre mediebyråchefer ger sin syn på saken för dagensmedia.se.


Ämnen i artikeln:

StarcomMECCarat

När Lehmans Brothers kraschade 2008 höll de svenska annonsörerna uppe medieinvesteringarna under resten av året. Men när det första kvartalet 2009 kom, drog många i handbromsen och medieinvesteringarna föll dramatiskt.

Nu står branschen inför ett liknande scenario. Den europeiska valutakrisen tillsammans med USA sänkta kreditbetyg har gett världens börser stora skälvan. Medieinvesteringarna har ännu inte påverkats men frågan som branschen ställer sig är; hur kommer annonsörerna tackla det kritiska första kvartalet nästa år?

– Vi ser nu att de internationella reklaminstituten skriver ner sina tillväxtprognoser så det kan tala för att vi går mot en liknande utveckling som 2009, säger Johan Sjökvist, vd på Starcom.

Han säger att det inte är speciellt många av Starcoms kunder som uttryckligen sagt att de ska dra ner men att en del vill hålla sig flexibla och ”vänta och se”. En viktig indikation på åt vilket håll annonsörerna drar är årsavtalsförhandlingarna.

– Det kommer att bli intressant att se hur mycket man bestämmer sig för att köpa, om man vill bli klar snabbt för att säkra tillgång, eller om man helt enkelt väljer att flytta på aktiviteter för att få ett bättre pris.

Kan man förvänta att annonsörerna agerar som de gjorde 2009 – och drar i nödbromsen?

– Man kan inte förvänta sig någonting men förra gången, i skiftet mellan 2008 och 2009, blev vi verkligen överraskade och det vill vi inte bli igen. Med en dålig start får man springa på fel bollar resten av året. 

Daniel Collin, vd på MEC tror inte att dippen blir lika djup som under början av 2009.

– Nej, det finns inget som indikerar det just nu men alla undrar ju förstås över vad som ska hända i framtiden. Brakar det i Italien och Grekland kommer det att påverka också oss i Sverige.

Vad är det som skiljer den här krisen från den förra?

– Jag tror att annonsörerna har lärt sig av 2009. Sverige stod emot bra då och så länge det inte försvinner jobb kommer konsumtionen förmodligen hålla sig på samma nivå. Så länge arbetsmarknaden är någorlunda intakt tror jag att marknadsbudgetarna också får vara det.    

Carats vd, Amanda Koutra:

– Med den stora osäkerhet som råder i världen just nu ser vi ingen volymtillväxt nästa år. Och återigen ser vi väldigt höga krav på mätningar och en stark vilja att förstå och veta mer om sin målgrupp. Sedan ser vi också att det lossnat ordentligt för mobilen.

Hon fortsätter:

– Vi ser inga tecken på en liknande nedgång som under 2009 men vårt planeringsarbete för 2012 pågår.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

StarcomMECCarat

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.