Emma Thorp blir Screams nya vd

2018-06-11 13:49  
Bild på Scream Stockholms ledning.

UPPDATERAD. Emma Thorp tar över som ny vd och den förra vd:n Daniel Berg tar klivet upp som koncernchef.

Emma Thorp har utsetts till ny vd för mediebyrån Scream Stockholm. Därmed tar hon över Daniel Bergs roll som istället blir vd för Scream-koncernen Media Family Holding AB. Daniel Berg har varit vd för Scream Stockholm sedan 2006.

I samma veva blir både Emma Thorp, Åsa Sohl och Karl Johan Lindström nya delägare i byrån.

Emma Thorp har över tjugo års erfarenhet från media och marknadsföring, både i Norden och internationellt. Hon har arbetat på Scream sedan 2017 och har det senaste året lett Screams kundansvariga team. Innan Scream har hon bland annat arbetat som kundansvarig för uppdrag som P&G och Unilever på Mediacom och Mindshare i Australien.

Hur ser du på att ta dig an rollen som vd?

– Det känns fantastiskt spännande. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla och stärka vårt erbjudande, att säkerställa nöjda och framgångsrika kunder och att jobba nära våra duktiga medarbetare, säger Emma Thorp till Dagens Media.

Vilka utmaningar ser du för mediebyråbranschen i stort?

– Jag skulle vilja säga att branschen har en huvudutmaning – att nå ut och in till konsumenter.

Och vilka utmaningar ser du för Scream Stockholm specifikt?

– Jag upplever att vi har samma utmaning som branschen i stort, att nå ut och in till konsumenter. I övrigt upplever jag att det finns stora fördelar med att vara en oberoende byrå. I ett medielandskap som förändras i ett rasande tempo kan vi på Scream agera betydligt snabbare på förändringar i marknaden och på så sätt säkerställa att vårt erbjudande är hyper-relevant för just vår marknad och våra kunder. Detsamma gäller kompetens och talang, vi kan välja vilka kompetenser vi tar in och kan skräddarsy team för specifika uppdrag.

Vad blir det närmsta fokus för verksamheten nu när du går in som vd?

En av de första sakerna jag ska göra är att sitta ned med alla våra drygt 60 anställda i Stockholm för att få en djupare förståelse för varje individs idéer och syn på framtidens byrå. Jag vill utveckla och driva byrån tillsammans med våra medarbetare. Att fortsätta utveckla vårt digitala erbjudande samt ett ökat fokus på insikt och innovation är några viktiga områden framåt.

Daniel Bergs fokus framöver blir att stärka och samordna koncernens gemensamma erbjudande. Han kommer även parallellt fortsätta vara rådgivare till flera av Screams uppdragsgivare.

– Vår bransch befinner sig i en ständig förändring, för att fortsätta växa behöver vi lägga mer kraft på att utveckla och bredda vårt erbjudande. Vi ser en stor potential för fortsatt tillväxt. Vi har idag ett starkt digitalt erbjudande men vi behöver lägga mer kraft på att synliggöra och utveckla det, vilket blir min viktigaste uppgift, säger Daniel Berg, ny vd för Scream-koncernen, i ett pressmeddelande.

I Scream-koncernen ingår Scream Stockholm, Scream Göteborg, Scream Malmö, Scream B2B, Hear Mediabyrå, Bubble Mediabyrå, den digitala produktionsbyrån Loudly Agency, Clutch Entertainment med fokus på e-sport, Less Friction, konverteringsoptimering, contentbyrån The Content Family samt Adrider, en marketing automation-specialist. Koncernen omsatte 2017 drygt 1,7 miljarder kronor och sysselsatte 110 heltidsmedarbetare, enligt pressmeddelande.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt