Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Embrink i konkurs

Publicerad: 25 maj 2009, 06:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

Lågkonjunkturen har slagit hårt mot Embrink Design, vars omsättning nära halverats i år. "Finanskrisen har slagit oerhört hårt mot oss", säger Mats Dafnäs, varumärkesstrateg och delägare i bolaget.


- Fram till jul hade vi full fart och sen var det tvärnit från våra uppdragsgivare. Eftersom vi inte ser någon vändning har vi nu anlitat en advokat som ska göra en rekonstruktion av bolaget, säger Mats Dafnäs.

Embrink Design är specialister på varumärkesstrategi, företagsidentitet och förpackningsdesign. Bland kunderna finns bland annat Spendrups, Swedbank, Cederroth och Kronfågel. Framför allt är det projekten inom förpackningsdesign som drabbats av lågkonjunkturen.

- Den typen av projekt är lättare att skjuta på framtiden. Däremot har vi full fart på varumärkessidan, men det räcker inte för att sysselsätta våra femton anställda, säger Mats Dafnäs.

Bolaget hade ifjol en omsättning på omkring 18 miljoner kronor. Prognosen för i år är 10 miljoner kronor, nära en halvering. Företaget ser nu över verksamhetens innehåll, lokaler och personalstyrka.

Om allt går enligt plan kommer en del av verksamheten att övergå i det nya bolaget Embrink Brand den 1 juli. Det ska fokusera på varumärkesuppdrag och samtidigt bredda verksamheten till att även omfatta digital design.

- Vi kommer att flytta till billigare lokaler och tvingas skära ner på personalen. Troligen blir det sex personer som får gå, säger Mats Dafnäs.

Uppsägningarna berör främst produktionsledare och assistenter. Mats Dafnäs blir huvudägare och "huvudansvarig" för det nya bolaget, som kommer att ha fler delägare. Även Hans Embrink går vidare till Embrink Brand.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.