Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Electrolux till DDB

Publicerad: 4 Maj 2012, 12:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:23

Electrolux pitch är avgjord. Valet föll på DDB Stockholm som blir lead agency för uppdraget.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmElectrolux

Electrolux skriver i ett mejl till dagensmedia.se att DDB valdes för ”deras starka strategiska kapaciteter, kreativa kompetens och operativa bredd för att hantera detta reklamkonto”.

Uppdraget omfattar marknadskommunikation för Electroluxvarumärket inom vitvaror, dammsugare och små hushållsapparater i Europa.

– Det här är superkul. Upphandlingen har pågått hela första kvartalet eftersom uppdraget är så stort och omfattar väldigt många länder, säger Carl Wåreus, vd på DDB Stockholm till dagensmedia.se.

Det nya uppdraget innebär också att DDB behöver anställa mer personal – minst tio nya personer, tror Carl Wåreus.

Mäktar ni med det – ni är ju redan idag trångbodda?

– Det är också en utmaning vi måste lösa.

En del av uppgiften i pitchen var att ta fram ett idéer inför lanseringen av Inspiration range – Electrolux nya köks- och tvättserie. Lanseringen är också det första skarpa uppdraget.

– Där har vi redan kommit en bra bit på väg.

Blir det någon större förändring av reklamkonceptet?

– Nu jobbar vi med de enskilda produktområdena som ska lanseras, så det får bli en senare fråga.

Tidigare låg uppdraget hos Lowe Worldwide.

Electrolux investerade förra året 68 miljoner kronor i medier.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmElectrolux

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.