Electrolux till DDB

Electrolux pitch är avgjord. Valet föll på DDB Stockholm som blir lead agency för uppdraget.

Electrolux skriver i ett mejl till dagensmedia.se att DDB valdes för ”deras starka strategiska kapaciteter, kreativa kompetens och operativa bredd för att hantera detta reklamkonto”.

Uppdraget omfattar marknadskommunikation för Electroluxvarumärket inom vitvaror, dammsugare och små hushållsapparater i Europa.

– Det här är superkul. Upphandlingen har pågått hela första kvartalet eftersom uppdraget är så stort och omfattar väldigt många länder, säger Carl Wåreus, vd på DDB Stockholm till dagensmedia.se.

Det nya uppdraget innebär också att DDB behöver anställa mer personal – minst tio nya personer, tror Carl Wåreus.

Mäktar ni med det – ni är ju redan idag trångbodda?

– Det är också en utmaning vi måste lösa.

En del av uppgiften i pitchen var att ta fram ett idéer inför lanseringen av Inspiration range – Electrolux nya köks- och tvättserie. Lanseringen är också det första skarpa uppdraget.

– Där har vi redan kommit en bra bit på väg.

Blir det någon större förändring av reklamkonceptet?

– Nu jobbar vi med de enskilda produktområdena som ska lanseras, så det får bli en senare fråga.

Tidigare låg uppdraget hos Lowe Worldwide.

Electrolux investerade förra året 68 miljoner kronor i medier.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2012-05-04 12.44Uppdaterad 2015-12-06 14.23

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: