Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Eidmann: "Gillar och förstår varandra väl"

Publicerad: 17 September 2014, 11:57
Uppdaterad: 11 December 2015, 12:02

Bizkit Wiselys vd om den stora Havas-affären.


Ämnen i artikeln:

Bizkit Wisely

Den 28 mars 2006 valde Bizkits grundare Johan Eidmann och Peter Arnesson att sälja byrån till A-Com för 44 miljoner kronor, varav 18 miljoner i form av aktier och 26 miljoner i form av konvertibla skuldebrev.

Bizkit hade året dessförinnan uppnått en omsättning på 290 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 4,7 miljoner, och köpet innebar att A-Coms omsättning tredubblades i ett slag.

2008 påbörjade Bizkit, med nätverkets hjälp, en etablering i Norge.

– När vi etablerar oss ska vi göra det skickligt. I Sverige hade vi ambitionen att bli korade till den bästa mediebyrån inom fem år, och det tog tre år. Vi har samma ambition i Norge, sade Johan Eidmann till norska NA 24 Propaganda.

Men redan efter tre år, den 27 mars 2009, återtog Johan Eidmann och Peter Arnesson ägandet av Bizkit och den digitala systerbyrån Wisely.

Bizkits planerade Norge-etablering blev det ingenting utav.

A-Com hade under en längre tid plågats av problem, vilket bland annat resulterade i att hela styrelsen fick sparken. Styrelseordföranden Roland Nilsson var upprörd över avsättningen, vilket Johan Eidmann inte brydde sig särskilt mycket om.

– Han får skylla sig själv eftersom han inte agerat ett dugg, sade Eidmann till Dagens Media.

Via bolaget Pajen AB köpte Eidmann och Arnesson de tillbaka byrån för de 26 miljonerna som A-com var skyldiga bolaget. Därmed gjorde A-Com en betydande förlust på affären.

– Det känns skitbra, det här är vår bebis, sade Johan Eidmann till Dagens Media, och fortsatte:

– Nu kan vi jobba helt självständigt. Det har varit två bra med A-com men vi driver det bättre själva och A-com mår bättre utan oss.

När Bizkit Wisely nu förvärvas av Havas är den en av Sveriges största oberoende mediebyråer. Och precis som vid förra försäljningen har byrån utsetts till landets bästa mediebyrå i Regis tävling ”Årets byrå”.

– A-Com var en felbedömning av oss. Men vi kom ju som tur är ut både snabbt och på ett ekonomiskt jättebra sätt. A-Com hade varken några finansiella muskler eller någon kompetens kring vår bransch och hur man utvecklar den, de var bara intresserade av vår vinst och vår kassa varje månad. De hade heller inga egna framtidstankar eller något fotfäste i något nordiskt land. Så vi insåg snabbt att det försöket till äktenskap snabbt måste sluta i skilsmässa. Det gjorde det ju också, säger Johan Eidmann i dag till Dagens Media.

Hur viktig är Havas-affären för ert mål med Nordenetablering?

– Havas känner vi sedan många år och vi både gillar och förstår varandra väl. Havas har stora resurser såväl när det gäller teknik- och systemutveckling som när det kommer till kommunikation och dessutom på den finansiella sidan. De har redan en del verksamma etableringar i Norden och har väldigt tydliga ambitioner att ihop med oss snabbt utveckla den nordiska plattformen. De förstår också hur viktigt det är med tempo, utöver det har Havas idag redan nordiska kunder. Det sammantaget gör att Havas är viktiga för oss och vi kommer att ha riktigt kul när vi speglar ut Bizkit Wisely över de nordiska länderna. Vi ser grymt mycket fram emot det.

– Vi tänker inte ställa oss som sjua i kön av nätverksbyråer i Norden och vänta på att få dansa. Vi har ett helt annat hybriderbjudande och vill spela på en egen planhalva. På samma sätt som vi gör i Sverige.

Enligt uppgift till Dagens Media är affärens värde ännu inte fastslaget, det väntas landa mellan 85 och 130 miljoner.  Johan Eidmann vill inte kommentera den uppgiften, men säger att det handlar om en "såväl avtalsmässig som finansiellt bra affär" för byrån.

– Det är vår skyldighet vi har mot oss och alla våra anställda. Men det viktigaste är att alla våra fantastiska medarbetare tycker att det skall bli kul och känner blodtörsten även framöver. Vi kommer fortsätta att jobba på det självständiga hybrida sätt som vi alltid har gjort och som fungerat så bra men numera med stora resurser i ryggen som vi kan utnyttja för våra kunder.

LÄS ÄVEN:

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Bizkit Wisely

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.