Efter Lidl – Ingo har växtvärk

Björn Ståhl och Josefine Richards.

Det senaste årets prisregn har lett till att folk från hela världen hör av sig och vill börja jobba hos Ingo. Nu tar man in åtta nya personer på samma gång.

Ingo har växt ordentligt sedan årsskiftet. För ett halvår sedan presenterades sex nya medarbetare, nu har ytterligare åtta nya personer börjat på byrån.

Prisregnet för uppmärksammade kampanjer som "Dill" och "Le Bon" för Lidl – och inte minst "The Swedish Number" – har lett till att folk från hela världen hör av sig och vill börja jobba hos byrån.

Ingos exekutive creative director Björn Ståhl tror att folk har börjat se på byrån med nya ögon.

 – Vi får många propåer just nu och kreatörer från utlandet mejlar nästan dagligen, vilket är jättekul, säger han till Dagens Media.

Fyra nya kreatörer har anställts – Ida Carstens, copy, direkt från Berghs, Philip Frendberg, Copy, och Petra Wijk, AD, båda från McCann och Ulrika Bergvall, AD, från Klirr.

Ylva Jakobsson är projektledare från Fältman & Malmen. Isabelle Brynholt är nybakad junior produktionsledare från Berghs.

Daniel Wallin är projektledare med inriktning på Shopper Activation & Trade och kommer närnast från Mondelez där han jobbade bland annat med Marabou. Alexandra Andersson är junior byråproducent och kommer från 3.

Samtidigt har ett intensivt pitcharbete under våren lett till en rad nya kunder, som BMW, Västerbottenost och Elon.

Josefine Richards, creative director, säger att byrån idag attraherar en viss typ av kunder som kommer lite underifrån, som vågar utmana sin kategori.

– Man kan nog säga att vi är modiga. Vi pratar mycket om det här att våga gå utanför sin comfort zone, där magin händer. Vi drivs av att göra det ingen annan gjort tidigare.

Vad gör det med kulturen på byrån att växa med så många nya på kort tid?

– Vi är väldigt noga med att överföra vårt sätt att jobba, och det sätt som vi kommer till insikt på, till nya kolleger. Det är viktigt att vi behåller kärnan i det som är Ingo. Men med nya människor kommer också massor av nya spännande infallsvinklar, och eftersom vi har varit samma gäng ett tag är vi jätteglada att få in nytt blod, säger Josefin Richards.

Förra månaden kunde Dagens Media berätta att Ingo tappat storkunden Lidl, som tillsammans med nya byråpartnern Volt ska jobba fram en ny kommunikationsstrategi.

– Vi är jätteglada över de åren vi har haft med Lidl, det har varit en otroligt spännande resa. Men det är som med allt – det finns ett slut. Och det var nog rätt lagom att sluta nu, vi har ju jobbat med dem i sju år och är nöjda med det vi gjort. Vi hoppas att de hittar ett lika bra sätt att jobba med den nya byrån, säger Josefine Richards.

Björn Ståhl tillägger:

– De har ju ganska mycket att leva upp till.

Åtta nya medarbetare hos Ingo.

Läs mer om Ingo i nummer 19 av Dagens Medias magasin – ute idag.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-10-25 06.19Uppdaterad 2017-10-25 06.20

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: