Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Efter fiaskot – Sysav avbryter upphandlingen

Publicerad: 15 Mars 2012, 14:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Elva av tolv byråer diskades i Sysavs offentliga upphandling. Nu häver bolaget sitt beslut – och byråerna har därmed pitchat i onödan.


Dagensmedia.se har tidigare berättat om Sydskånes avfalls, Sysavs, kommunikationsupphandling.

Elva av tolv byråer som deltog diskvalificerades – flera av dem för att en enda formulering – "på heder och samvete" – saknades i anbudet.

Den enda byrån som hade med formuleringen, ID Kommunikation, vann pitchen.

Men nu, kan dagensmedia.se berätta, har Sysav valt att häva upphandlingsbeslutet. Byråerna har därmed pitchat i onödan – och ID Kommunikation snuvas på uppdraget. De inblandade byråerna fick beskedet igår.

Gunilla Carlsson, informationschef på Sysav, bekräftar.

–  Elva av tolv diskvalificerades ju och då valde vi att titta igenom processen. Det finns krav som inte är i enlighet med LOU och därför har vi valt att avbryta upphandlingen, säger hon till dagensmedia.se.

Hur går ni vidare?

- Vi har inte hunnit diskutera det. Sannolikt kommer vi splitta upp upphandlingen i flera delar. Vi kommer att förenkla den i alla fall.

Hur reagerade byråerna?

– De som har tilldelats uppdraget tycker att det är trist. De andra tycker förmodligen att det är positivt.

ID Kommunikations vd Lotte Hoflund säger:

– Vi var ju med i upphandlingen för att vi vill jobba med den kunden, så det är klart att det är tråkigt. Men samtidigt så är upphandlingar ett speciellt kapitel och det är klart att allt ska gå rätt till. Upptäcker man brister så ska det göras om.

Hur tror du det kommer sig att bara ni lyckades få med formuleringen om ”på heder och samvete”?

– Ja du. Jag vet att min kollega som skrev det där är väldigt duktig på upphandlingar, att läsa dem noggrant och sätta sig in i dem. Jag har duktiga kollegor helt enkelt.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.