Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Efter bråket i Årets byrå – Silvers silver blir guld

Designbyrån Silver kammar retroaktivt hem förstaplatsen i Årets byrå.


Publicerad 2014-09-10 08:36
Uppdaterad 2015-12-06 12:29

Ämnen i artikeln:

Årets Byrå

Dela artikeln:

Efter de tveksamheter och fuskanklagelser som Dagens Media under förra veckan kunde avslöja ändrar Regi nu förra årets vinnarlista.

Det innebär att tvåan Silver nu hamnar överst på pallplatsen.

– Vi kände oss redan som vinnare med tanke på de höga poäng vi fick i tävlingen. Som varumärkesbyrå med helhetsansvar är man mycket mer utsatt i den här typen av kundnöjdhetstävlingar. Har man ett smalare erbjudande är det lättare att få höga poäng, säger Silvers vd Ulf Berlin och fortsätter:

– Men visst är det kul att det står nummer ett även om poängen är densamma.

Är du förvånad över vilken vändning det här har tagit?

– Nja, det känns logiskt utifrån de fakta ni hade.

Känner du dig lite som Carl Lewis (som fick ta över Ben Johnsons OS-guld i Seol 1988 efter att denne åkt fast för doping)?

– Haha, nja. Jag vet inte. Det viktiga är att man har bra poäng och det hade vi redan fått. Att vinna handlar ju mycket om den här känslan att gå upp på scenen och den är redan förbi. Så det är ingen eufori på det sättet.

Ni kommer inte att korka upp skumpan ikväll med andra ord?

– Nej det kommer vi inte göra.

I förra veckan berättade Dagens Media om tveksamheterna kring en av vinnarna i tävlingen Årets byrå. Vinnaren i kategorin ”Varumärkes- och designbyråer” med omsättning över 25 miljoner kronor redovisade en omsättning på 22,3 miljoner kronor – under 18 månader.

Kort efter Dagens Medias publicering valde Regi att ändra reglerna i årets upplaga av tävlingen. Istället för prognostiserad intäkt gäller nu enbart hårda fakta. Regi godkäner i årets tävling enbart byråer som klarar intäktskraven baserat på dokumenterade siffror från föregående år.

Seventy går dock inte lottlösa. De får utmärkelsen "Årets Varumärkes- och designbyrå" eftersom.

– Studien handlar om vilka byråer som får högst betyg av sina kunder. Seventy är den varumärkesbyrå som får högst betyg av dem alla, oavsett kategori, säger Roberg Skölfman.

Så Seventy kan fortfarande titulera sig vinnare i Årets Byrå 2013?

– Absolut. Det är de otvivelaktigt.

Enligt Regi är alla berörda byråer överens om de justeringar som nu görs. Därmed är saken utagerad från Regis sida.

– Rätt ska vara rätt. Och nu är allt korrigerat, säger Robert Skölfman.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.