Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Edelmans vd om Ryanair: "Inte tillräckligt insatt"

Publicerad: 28 Februari 2014, 05:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:45

Edelman ska tvätta Ryanairs varumärke. Nu berättar pr-byråns vd Linda Waxin om uppdraget för det skandalomsusade flygbolaget.


Ämnen i artikeln:

Edelman

Det irländska lågprisflygbolaget Ryanair har fått mycket hård kritik för bland annat sin personalpolitik.

Vid upprepade tillfällen har Reklamombudsmannen även fällt flygbolagets marknadsföring för sexism.

När Ryanairs varumärke nu ska tvättas är det pr-byrån Edelman som fått uppdraget.

Linda Waxin är vd på Edelman Stockholm:

– Vi diskuterade givetvis Ryanairs historia, det gör vi med alla kunder. Våra tyska och irländska kollegor sa att de var bra att arbeta med och att de visar respekt mot sin byrå, säger hon och fortsätter:

– Majoriteten av oss flyger dessutom med Ryanair och därför valde vi att arbete med dem.

Ryanairs kritiserade personalpolitiken samt den sexistiska reklamen är dock inget som Linda Waxin är särskilt insatt i, berättar hon.

– Jag har inte satt mig in tillräckligt i det. Inte på det sättet. Jag pratade med mina tyska och irländska kollegor, men inte om arbetsförhållandena på bolaget.

Hur resonerade ni kring deras sexistiska annonser?

– Jag såg bilden som ni la upp i artikeln, men de kom till oss med en vilja att förstärka sitt förtroende och för att kommunicera smartare och klokare. Och jag vet ju vad vi på Edelmans står för i de här frågorna, säger hon och fortsätter:

– Vi har internationella riktlinjer som styr vilka vi får respektive inte får jobba med.

Och dessa har ni följt när ni inledde samarbetet med Ryanair?

– Ja, det tar jag för givet, eftersom andra Edelmans-byråer jobbar med dem sedan tidigare.

För några veckor sedan gick Expressens chefredaktör Thomas Mattsson till attack mot pr-byrån Comma.

Detta då han anser att byråns samarbete med det hårt kritiserade flygbolaget Qatar Airways "onekligen skadar Commas trovärdighet".

Linda Waxin är dock inte orolig för att byrån ska få kritik för att man väljer att arbeta med Ryanairs pr.

– Nej, det tror jag inte.

 

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

Edelman

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev