Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Edelman Deportivos Sverigekontor skrotas

Publicerad: 29 Augusti 2018, 15:03
Uppdaterad: 30 Augusti 2018, 12:53

Efter fem år som marknadschef på Tele2 tog Lotta Onajin rollen som vd på Edelman Deportivo. Foto: Janne Naess

Vd:n Lotta Onajin koncentrerar sig på att stödja teamet och kunderna under den kommande processen. "Jag är självfallet besviken, men samtidigt tacksam för alla fantastiska kollegor och kunder som jag jobbat med".


Ämnen i artikeln:

Edelman DeportivoLotta Onajin

Den 29 augusti fick Edelman Deportivos medarbetare i Stockholm beskedet om att byrån är på väg att läggas ner. Det var Resumé först med att berätta.

Byrån Deportivo som 2010 startades av bröderna Mattias och Stefan Ronge, samt av Anders Hallén, köptes efter några framgångsrika år 2014 av Edelman-nätverket. Edelman Deportivo har genom åren vunnit flera prestigefyllda utmärkelser, och utsågs bland annat till världens modigaste byrå av Contagious för två år sedan. Så sent som i maj utsågs byrån till årets digitala byrå I Europa, I The Holmes Report-tävlingen Sabre Awards.

Den så kallade "hybridbyrån" har sedan i mars förra året en 70-manna hub hos ägarnätverket Edelman i London, och släppte under våren bland annat två stora internationella kampanjer med kunderna Izettle och Asics.

Utmärkelser och internationella kampanjer till trots, så har byrån tappat fler och fler nyckelpersoner det senaste året. Sverige-vd:n Lotta Onajin förklarade i juni personaltappet som en konsekvens av  kommunikationsbyråns nya rikting och arbetsflöde, och sade då till till Dagens Media att hon ser det som naturligt att några slutar vid stora förändringar. Byrån redovisade desssutom 2017 ett minusresultat på 13,4 procent, jämfört med året före, då vinstmarginalen låg på 23,9 procent, enligt Resumé.

Lotta Onajin har tidigare sagt till Resumé att förlusterna är förvärvsrelaterade och att byrån snarare ökat sin vinst.

I ett pressmeddelande skriver Edelman om nedläggningen:

" I dag delade vi det svåra beslutet med de svenska medarbetarna, om förhandlingar med lokala fackförbund angående nedläggning av kontoret i Stockholm. Beslutet grundar sig i en översyn av kundbehov och affärsprioriteringar, i kombination med den kreativa konsolidation som gjordes i och med öppningen av Edelman Deportivos kontor i London 2017".  

De tre Deportivogrundarna kommer att fortsätta jobba med Edelmans kreativa erbjudande, med London som utgångspunkt. Bland annat kommer Mattias och Stefan Ronge, samt Anders Hallén, att samarbeta med Indy Selvarajah på Brothers and Sisters, Esin Cittone från JWT, samt med den kreativa duon Oddbjorn and Thiago. Det senaste månaderna har det kreativa teamet tillsammans gjort kampanjer som Asics Black Out Track, Nissan Navara Beach Clean och Lego Chatbot.

Carol Potter är vd på Edelman EMEA:

– Edelman Deportivo har sedan förvärvet 2014 fortsatt att höja den kreativa ribban i vår region och mer därtill. Nu när flera av våra stora kunder utgår från London, och när integreringen av Deportivo i Storbritannien förra året blivit så framgångsrik, så är det en naturlig del av utvecklingen att vi fortsätter att bädda in Deportivos färdigheter i vår verksamhet, kommenterar hon.

– Jag vill uttrycka min tacksamhet till Lotta Onajin och gänget på Sverigekontoret för deras talang och dagliga engagemang för att leverera sitt bästa till våra kunder. Vi kommer att se till att våra kunder fortsätter att få ett gott omhändertagande under övergångsperioden.   

Varken Lotta Onajin eller Mattias Ronge kan för närvarande uttala sig, men Lotta Onajin kommenterar via pressmeddelandet:

– Jag tycker att Edelman Deportivo har branschens mest relevanta och innovativa erbjudande, och jag är självfallet besviken över beslutet om att inleda nedläggningsförhandlingar med facket. Samtidigt så är jag tacksam för alla fantastiska kollegor och kunder som jag har jobbat med. Mitt fokus nu är att stödja teamet och kunderna under den kommande processen.”

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.