Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Dubbelvinnaren Marabou om Cannes-vinsterna

Publicerad: 22 Juni 2010, 13:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:46

Marabou fick både guld och silver för sin Aladdin-kampanj, som tagits fram av Prime och Ogilvy. ”Det är en i grunden bra kampanjidé”, säger Marabous marknadschef Malin Jönsson.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2010

Kampanjen prisades även i Sabre Awards tidigare i år, vilket gjorde att man kunde hoppas på vinst även i Cannes Lions.

- Det är naturligtvis jätteroligt och vi är glada allihop. Vi tycker själva att det är en bra kampanj, säger Malin Jönsson till Dagensmedia.se.

Kampanjen gick ut på att konsumenterna fick rösta på vilka praliner i Aladdinasken som skulle få vara kvar då Marabou bestämt sig för att byta ut en av dem. Navet var kampanjesajten Räddajulen.nu där användarna även kunde uppmana sina vänner att rösta via Facebook. Samtidigt utlystes en tävling där den som kampanjade bäst för sin favoritpralin i sociala medier vann 100 stycken av pralinen.

Vad gör kampanjen unik?

- Det är en kombination av en i grunden bra kampanjidé, som bygger på en insikt om vad folk tycker och tänker kring varumärket, och traditionella och sociala medier som gör den riktigt stark.

Marabou låter sina byråer jobba tätt ihop.

- Vi tycker att det är viktigt när man ska göra en integrerad kampanj. Prime och Ogilvy fungerar om ett brand team, där Prime står för de sociala medierna och Ogilvy för de traditionella.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2010

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.