Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

"Driva innovation går bara om du kan hitta idéer i varje hörn"

Publicerad: 11 November 2016, 06:00
Uppdaterad: 3 Februari 2017, 08:50

Reklamveteranen Hans Sydow är en av grundarna till nya Mason Bower Group, ett nätverk av åtta självständiga byråer som ska synkronisera affärsutveckling, kommunikation och digital teknologi.


Ämnen i artikeln:

Saatchi SaatchiGarbergsElectrolux

Ibland när kunder kommer till nystartade Mason Bower Group i Vasastan i Stockholm känner de igen sig och påminns om tidigare second hand-köp – sedan runt ett halvår tillbaka huserar nämligen gruppen i Myrornas gamla butik.

Man har försökt ta fram det unika med lokalen, berättar Hans Sydow, veteran i reklambranschen som bland annat vd för Saatchi och Garbergs, och syftar på den vackra träpanelen, takstuckaturerna och det stora takfönstret som den här dagen ligger under ett blött snötäcke.

Tillsammans med Eric Francia, bland annat grundare av C2, och Frédérique Pirenne, tidigare global brand manager för AEG inom Electrolux, har Hans Sydow grundat den nya marknadsföringsgruppen, som idag består av sju självständiga byråer.

Mason Bower Group utgår från tanken om att synkronisera affärsutveckling, kommunikation och digital teknik, något som de ser som avgörande för företagens framgång idag.

– Affärsklimatet för kunderna har förändrats så mycket under de senaste åren, dels vad gäller tidsdimensionen, där man hela tiden måste jobba med snabbare time-to-market och där även konsumenterna ägnar mindre tid åt besluten. Dessutom har konkurrensen växt och är idag stenhård, medan den nya dimensionen interaktivitet med konsumenter har kommit in i marknadsföringsvärlden. Alla tar den för givet idag, den måste naturligt finnas med. Sedan handlar det såklart om den digitala transformationen, som alla måste förhålla sig till, säger Hans Sydow och fortsätter:

– Dessa nya förutsättningar leder för kunderna antingen till hot om man inte agerar, eller ännu större möjlighet att belönas på marknaden. Vår tanke är att hjälpa kunder i en förändrad marknadsföringsvärld att hantera detta.

De tre dimensionerna nämnda ovan har man sedan sammanfört till något som man kallar att "jobba svenskt", vilket Mason Bower Groups vd Frédérique Pirenne, som ursprungligen är från Belgien, uppmärksammade.

– Marknadsföringsyrket uppfanns i USA, i en form där det finns en huvudbyrå som sedan för vidare idéerna till produktionsbolag inom olika discipliner, varpå det fortsätter i olika led. Detta skapar förutom väldigt tröga processer, även väldigt hierarkiska strukturer, menar han.

Genom erfarenheten från kundsidan är Frédérique Pirenne van vid att jobba med en hel uppsjö byråer, där alla vill ha credit för kampanjen. Det hände att byråerna redan innan en kampanj lanserats, började diskutera vem som skulle få medverka med idén i reklamtävlingarna.

– Så här fungerar det till stor del fortfarande i reklambranschen, även i Sverige. Men när jag uppmärksammade hur svenskarna jobbar generellt, med platta strukturer och tydliga roller och ansvarsområden, kände jag att det är precis så vi behövde jobba med Mason Bower Group. Vi vill driva innovation, vilket bara går om du kan hitta idéer i varje hörn av organisationen. På så vis kan vi även jobba mer effektivt, och hjälpa våra kunder att genomföra en kampanj på en månad istället för tre, fortsätter Frédérique Pirenne.

Mason Bower Group jobbar inte främst kampanjbaserat. Idén om att jobba tillsammans över professionsgränserna handlar mycket om att snabbare kunna lokalisera var i arbetsprocessen någonting inte fungerar som det ska, och på så vis undvika att befinna sig i en situation där man investerat mycket tid utan ett önskvärt resultat.

– I Mason Bower Group idag har vi det kommunikativa med alla discipliner inom det, vi har den teknologiska biten där vi kan göra allt ifrån mjukvara och komplexa backend-lösningar, till appar och kampanjsidor, på affärssidan har vi metodik för att på bästa sättjobba tillsammans. I våra interna processer är det viktigt att vara självsäker och ödmjuka så att man vågar bli ifrågasatt i sin egen roll, säger Eric Francia.

Mycket handlar om att ha ett mindset där man är okej med att bli ifrågasatt, men samtidigt komma ihåg att man också kommer få någonting tillbaka.

– Man måste alltså lita på att det här sättet att jobba kommer bidra till att man växer i sin roll, fortsätter han.  

Har det varit en utmaning att få folk att släppa på prestigen och våga bli ifrågasatt?

– Ja, det är absolut med utmaning. Men till sist blir det en generationsfråga, där integration blir mer och mer naturligt i de yngre målgrupperna. Vi är alltid tydliga med att vi jobbar på det här viset när vi till exempel rekryterar. Många tycker att arbetssättet låter intressant när de får det beskrivet för sig, men när det kommer till kritan kan det bli svårt. I slutändan brukar det falla sig naturligt, när man märker att gränserna mellan de olika disciplinerna suddas ut och att alla kan bidra med idéer inom olika områden.

Mason Bower Group kommer fokusera på internationella uppdrag och har nyligen öppnat ett nytt kontor i Luxemburg för att kunna arbeta nära europabaserade kunder. Drömmen och ambitionen är att fortsätta attrahera komplexa uppdrag, såsom Atlas Copco där man genom Mason Bower-byrån Graviz jobbar med divisionen Underground Rock Excavation.

Vad är målsättningen med Mason Bower Group?

– Istället för att beskriva målsättningen i termer av volym och omsättning, kan man säga att vi vill vara viktiga för våra kunder. Då attraherar vi även den typ av människor som drivs av lusten att knuffa uppdragsgivarens affär framåt, samtidigt som man har roligt på jobbet, säger Hans Sydow.

I Mason Bower Group ingår:

Mason Bower Sverige, affärsutveckling och marknadskommunikation

Mason Bower Luxemburg, affärsutveckling och marknadskommunikation

Graviz, kommunikationsbyrå

Crosby, produktionsbolag

Omnilux, postproduktion

Castle Bravo, digital teknologi och innovation

C2 Products, software och webbutveckling

Number 10, startat av Caroline Lidman och Maria Fabricius från Mindmakers

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev