Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Draft FCB:s framtid avgörs i juni

Publicerad: 6 Maj 2010, 09:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Det har regnat priser över Radiotjänsts och Draft FCB:s reklamsamarbete, men det kan snart vara över. Radiotjänsts upphandling av reklambyrå avgörs senast i juni.


Radiotjänst efter en offentlig upphandling haft Draft FCB som huvudbyrå i tre år, men nu löper avtalet ut.

– Om man vinner guldägg, 100-wattare, bronslejon och dessutom gör reklam som drar in en massa nya abonnenter kan man inte annat än vara nöjd med sin reklambyrå, men vi gör ingen upphandling som är en marionetteater. Om Draft ska vinna så måste de förtjäna det, säger Per Leander, kommunikationschef på Radiotjänst.

I mars inleddes upphandlingens första steg.  Då efterfrågades uppgifter om ekonomi och referenser. Sedan dess ett 20-tal byråer sållats ner till ”färre än sju”, där Draft FCB, enligt uppgift, är en av dem. Steg två har strategiskt fokus och byråerna ska presentera hur de vill ta Radiotjänsts varumärke vidare, men det efterfrågas inga enheter.

– Det har varit svårt att vara objektiv när vi jämför Draft FCB med de övriga eftersom vi känner dem mycket bättre, men vi har en bra modell som väger in kvalitet, kreativitet och pris. Högst betyg vinner, säger Per Leander och fortsätter:

– Hur vi än gör kommer vi att få kritik. Vinner Draft säger alla att det är riggat och gör de inte det så anses vi göra fel!

Upphandlingen ska vara avgjord absolut senast i juni.

– Jag känner mig trygg med att vi hittar en vinnare bland de förslag som har kommit in.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.