Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Done köper Ottoboni

Publicerad: 2 November 2010, 07:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

Mediebolaget Done förvärvar den digitala byrån Ottoboni, för totalt 27 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

OttoboniSkanskaGoogle

Utöver det finns en tilläggsköpeskilling på maximalt 18 miljoner kronor under två år.

– Vi får i och med Ottoboni ett väldigt komplett erbjudande inom både traditionella och digitala medier. Jag tycker att Ottoboni är den bästa digitala byrån, säger Peter Heuman till dagensmedia.se.

Ottoboni som varumärke ska finnas kvar, men vd:n Daniel Bernehjält blir samtidigt chef för hela Dones digitala erbjudande, som även omfattar Stockholm Interactive, som Done förvärvade förra våren.

Nu hoppas Done på utökade uppdrag från befintliga kunder.

– Done och Ottoboni kompletterar varandra bra. Ottoboni har en kompetens inom strategi, teknik och kreativtet medan vi är mer en traditionell produktionsbyrå, säger Peter Heuman.

Ottoboni har runt 60 anställda i Stockholm och Göteborg. Från juli 2009 till juni 2010 omsatte webbyrån 39 miljoner kronor, en ökning med nära 35 procent. Rörelseresultatet gick från dryga 1,2 miljoner kronor till 5,3 miljoner kronor.

På kundlistan finns företag som Skanska, Google och Länsförsäkringar.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

OttoboniSkanskaGoogle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev