Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Done köper Ottoboni

Mediebolaget Done förvärvar den digitala byrån Ottoboni, för totalt 27 miljoner kronor.

Martin Schori


Publicerad: 02 November 2010, 07:05
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:33

Ämnen i artikeln:

OttoboniSkanskaGoogle

Utöver det finns en tilläggsköpeskilling på maximalt 18 miljoner kronor under två år.

– Vi får i och med Ottoboni ett väldigt komplett erbjudande inom både traditionella och digitala medier. Jag tycker att Ottoboni är den bästa digitala byrån, säger Peter Heuman till dagensmedia.se.

Ottoboni som varumärke ska finnas kvar, men vd:n Daniel Bernehjält blir samtidigt chef för hela Dones digitala erbjudande, som även omfattar Stockholm Interactive, som Done förvärvade förra våren.

Nu hoppas Done på utökade uppdrag från befintliga kunder.

– Done och Ottoboni kompletterar varandra bra. Ottoboni har en kompetens inom strategi, teknik och kreativtet medan vi är mer en traditionell produktionsbyrå, säger Peter Heuman.

Ottoboni har runt 60 anställda i Stockholm och Göteborg. Från juli 2009 till juni 2010 omsatte webbyrån 39 miljoner kronor, en ökning med nära 35 procent. Rörelseresultatet gick från dryga 1,2 miljoner kronor till 5,3 miljoner kronor.

På kundlistan finns företag som Skanska, Google och Länsförsäkringar.

Ämnen i artikeln:

OttoboniSkanskaGoogle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.