Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Det största vi varit med om"

Publicerad: 20 Augusti 2012, 08:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

Boråsbyrån Mecka är nominerade i Echo Awards för sin kampanj "Framtidens skolkatalog". Dagensmedia.se har talat med byråns vd om nomineringen och kampanjen.


Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnEcho AwardsMecka

Echo Awards är världens största effekttävling i direktmarknadsföring. Den Boråsbaserade reklambyrån Mecka är med och tävlar med den integrerade kampanjen "Framtidens skolkatalog".

– Att vi vann i Guldnyckeln ledde till att vi gick direkt till semifinalen. Nu har vi blivit nominerade till finalen. Det är det största vi har varit med om, det är oerhört hedrande, säger byråns vd Mats Alfredsson till dagensmedia.se, och fortsätter:

– Det är ett bra bevis på att vi jobbar på rätt sätt. Vi har gjort en målmedveten satsning på att fokusera på den analytiska sidan och höja den kreativa nivån. Just den här typen av tävling kombinerar kreativitet, genomförande och resultat och visar att vi jobbar på rätt sätt.

"Framtidens skolkatalog" var en kampanj som Mecka genomförde med syfte att öka niondeklassarnas intresse kring de kommunala skolorna. Tanken bakom kampanjen var att ungdomarna skulle kunna lära känna sina eventuella klasskamrater i förväg.

Kampanjen har centrerats kring Facebook, men även gått i bland annat print och utomhus. Enligt Mats Alfredsson är det kampanjens integrerade angreppssätt som gjort att den tagit sig så långt i Echo Awards. 

– I det här fallet var det en totalintegrerad kampanj som gick i en rad olika medier. Det var skolexempel på hur man integrerar olika typer av media för full effekt. Huvudmediet var ju dessutom Facebook och jag tror att det tilltalade juryn att vi använde sociala medier på det sätt som vi gjorde, säger han.

Vad innebär nomineringen för er som byrå?

– Vi har redan känt av detta pr-mässigt. Nomineringen har blivit uppmärksammad bland kunder och i våra nätverk, man ser det som stor positiv grej för oss som byrå. Man tycker att det är grymt kul att det inte behöver vara Stockholmsbyråer som vinner och folk från näringslivet har kommenterat att nomineringen är bra för alla i Borås, och bra för vårt byråklimat.

Vad tror du om era chanser att vinna?

– Det är grymt hårt motstånd, men vi har en ruggigt bra kampanj, så jag tror att vi har en god chans att placera oss på topp tre, definitivt.

Hur firar ni om ni vinner?

–  Vi har redan skålat i champagne, vinner vi så blir det någon happening här, där vi framför allt låter omvärlden få reda på vinsten.

Vad ska ni göra för att bli nominerade nästa år igen?

– Vi har en målmedveten plan för att höja den kreativa nivån. Vi jobbar med ett tolvpunktsprogram, och eftersträvar en kontinuitet, och fokus på en hög kreativ nivå. Det är lite som ett fotbollslag, det betyder mycket med vinnarskalle.

Tre representanter från byrån kommer att åka ner till Las Vegas i oktober för att vara med när tävlingen avgörs.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnEcho AwardsMecka

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.