Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Det ser väldigt bra ut"

Publicerad: 6 september 2012, 12:35
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:12

Våren 2011 slogs de två WPP-byråerna Ogilvy och Grey ihop under namnet Ingo. Nu har bolaget lämnat sitt första bokslut.


MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Grey och Ogilvy slogs samman 1 april 2011 och under de första nio månaderna omsatte det sammanslagna bolaget 91,2 miljoner kronor. Byråintäkten landade på 45,7 miljoner kronor.

Men på grund av ”större omstruktureringskostnader av engångskaraktär” blev det enligt bokslutet en rörelseförlust på 8,8 miljoner kronor.

Sett till helåret 2011, också inkluderat perioden då Ogily och Grey var separata byråer, landade omsättningen på 120 miljoner kronor och byråintäkten 60 miljoner kronor, enligt Björn Ståhl, kreativ chef på Ingo.

– Rensar man Ingo från kostnader för sammanslagningen så visar vi ett positivt rörelseresultat på runt 1 miljon kronor för perioden april till december 2011, säger Björn Ståhl.

Han fortsätter:

– Detta är en stor framgång för oss men också för WPP, eftersom båda rörelserna visade sammantaget negativt resultat året innan. Ser man på utvecklingen under 2012, där vi bland annat har flera större pitchvinster, ser det mycket bra ut.

Enligt bokslutet erhöll Ingo under bokslutsåret 2011 ett koncernbidrag på 7,3 miljoner kronor. Enligt Björn Ståhl handlar det dock inte om ett koncernbidrag utan om engångskostnader för byråsammanslagningen.

Ingo har 60 anställda.

2010 omsatte dock Grey 63 miljoner kronor, gjorde en byråintäkt på 40 miljoner kronor och en vinst på 2 miljoner kronor.

Ogilvykoncernen å sin sida omsatte 69 miljoner kronor 2010, redovisade en byråintäkt på 31 miljoner kronor och gjorde en förlust på 6 miljoner kronor.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev