Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

”Det kan faktiskt bli noll”

Publicerad: 19 Augusti 2009, 09:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Sund och Trimedias sammanslagna byråintäkt blir nu 65-70 miljoner. Här berättar Leif Andersson om varför han ville sälja Sund.


I dag, onsdag, blev det klart att Huntsworth köper Sund Kommunikation. Efter ihopslagningen med dotterbolaget Trimedia bildas en byrå med en byråintäkt på uppskattningsvis 65-70 miljoner, enligt Leif Andersson.

Varför säljer ni?

– Vi har drivit den här firman i drygt sex år. Vi har hela tiden haft en ambition att försöka bli den ledande byrån i Sverige och vi anser att det här är ett steg i den riktningen, säger han.

Sund kommer nu att byta namn till Trimeda, säger Leif Andersson, men när det sker är oklart.

 – Men vi tror att det blir inom en nära framtid, säger han.

Vad betyder det här för Sunds kunder?

– Egentligen ingenting. Vi jobbar på som vanligt, kunderna har samma kundansvariga och ägarna kommer att stanna var. Vi har sagt att vi hotar inte med att lämna utan att vi hotar med att stanna.

Han fortsätter:

– Det är dock klart att vi får ett starkare erbjudande internationellt och även nationellt. Trimeda har många duktiga medarbetare och framför allt stärker vi vår kompetens inom ir. 

Vad säger du om priset?

– Det är ett oerhört högt tak. För att komma upp i det måste vi ha en vinsttillväxt på 65 procent per år. Om man ska uttrycka sig diplomatiskt så kan man säga att det inte är så många byråer som uppfyller det varje år. Chansen är så nära noll som man kan komma. Den initiala summan är väl ungefär lika mycket som vi skulle få om vi fortsatte att driva byrån själva i fyra år till. Men, ärligt, vi är inte drivna av pengar utan av att vi vill bli ledande.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.